View Single Post
jegermeg's Avatar
Trådstarter
623
Sitat av thomasf Vis innlegg
Utrolig trist å lese første posten her, og at så mange hiver seg på. Vit at du/dere lever i et samfunn der vi har alt. Vi har alle muligheter til å lede fullverdige liv. Relativt få har behov for å hvile seg på at det finnes noen (en gud) som våker over og passer på oss, uansett hva som skjer. Det er en trygghet mange ikke lenger behøver i vårt samfunn. Vi ser oss ikke lenger rundt etter overnaturlige makter som vi finner trøst og forståelse i. Religion blir ofte overflødig i det man er fornøyd med det man har rundt seg.

Situasjonen er derimot en helt annen i store deler av verden. Religion står spesielt sterkt i de delene av verden der folk ikke har mye annet. Så hvorfor skulle ikke de få ha religionen sin? Skal vi ta fra disse stakkars folkene det eneste som betyr noe, bare fordi vi har "bevist" at det ikke stemmer? Hvorfor i pokker skulle noen ville være å ondskapsfulle? Ville dere tatt fra uteliggeren pappkassa han kaller et hjem, bare fordi det ikke er din definisjon på et hus?

Dere snakker om at religiøse prakker sin religion på andre, men hva er det ateister gjør? "Nei, Gud finnes ikke, det er fakta!". Ja vel, fullt mulig det, men hvorfor er det så jævlig viktig at INGEN skal få tro på noe som helst guddommelig? Om man er lykkelig troende på noe, så hvorfor ikke? Jeg ser virkelig ikke skaden i det.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke nekte noen å tro på forskjellige guder. Jeg presser heller ingen til å ikke tro på Gud. Men jeg syns det burde være en personlig ting.

Hovedpoenget mitt i åpningsposten var at vi burde starte å få bort organisert religion. Jeg opplevde det senest på onsdag. Jeg var på leksehjelpgruppa til lillebroren min. Han går bare i 5 klasse. Hu dama som styrer leksehjelpgruppa leser fra bibelen hver eneste gang. Forteller om hvor god Jesus er og hvordan han passer på alt og alle. Sånt burde ikke vært lov. Barn på 10 år har ikke en like utviklet kritisk tankegang som voksne mennesker.

Analogien din om pappkassa til uteliggeren var forresten tullete. En pappkasse er noe fysisk som eksiterer, som gir uteliggeren ly. Det er ikke Gud, Allah, Jesus, Tor, Apollo eller det flygende spagettimonstere.