View Single Post
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
grunnen til at mennesker er religiøse er fordi de teknisk sett har blitt oppdratt til det. hadde alle "startet" som ateister hadde antageligvis færre mennesker hatt en religiøs tro. jeg misliker sterkt at man hører "kristene barn" " jødiske barn" "muslimske barn" man bør ikke presse synspunkter på barn (enten de er politiske/religiøse) men heller la barna vokse opp og bestemme selv!
Vis hele sitatet...
Veldig enig, og jeg tror at mange er kristne fordi de har for "overbeviste" foreldre som indoktrinerer barna.

Men noen må ha vært de første troende, og jeg forstår dem passe godt. Hvordan skal et menneske uten noe særlig teknisk utstyr kunne forklare et lynnedslag eller en regnbue?
Da er det lett å tenke at det fins noe "stort" der ute som lager alt dette.
Men i dag har vi teknologi, og kan forklare slike "mystiske hendelser" ved hjelp av fysikk.

Når det er sagt, så vil jeg tro at man vil se mer av ateisme/agnostisme på grunn av at vi er mer opplyste. Vi kan forklare det aller meste, og det vi ikke kan forklare har vi en historie på oss å kunne forklare i nær fremtid (teknologisk fremskritt).
Jeg tror at internett også åpner opp øynene til mange når de får snakke med folk av andre religioner, eller uten religioner, og vil se at man klarer seg bra i hverdagen uten noen gud også.

En annen faktor er at vi har fått gjennomsnittlig lengre levetid, samt at de aller fleste ikke lider. Når gjennomsnittlig levealder bare er på 30-50 år er det lett å kunne trøste seg med at man kommer til en himmel når alt er slutt.
Men nå som vi ofte lever til vi blir 70-80, så opplever vi masse glede her i livet, uten at vi må jobbe oss ihjel for å overleve (så klart med unntak av u-land, men det kommer seg der også).

Og til slutt vil jeg bare si at de religiøse får servert hvor mange logiske brister de "hellige skriftene" ofte har, og av dette kanskje gjør seg opp en ny mening angående sin tro.
For dersom disse skriftene faktisk var skrevet/fortalt/gjenfortalt gjennom/av gud, så ville jo ikke disse skriftene inneholde noen feil?
Her er et par eksempler (bla nedover): http://www.hedning.no/index.php?page...et&NyhetID=535
De inneholder logiske brister i fleng.

Som dere sikkert har skjønt, så er jeg ateist.