View Single Post
Sitat av fxxked Vis innlegg
Statisk er enkelt å administrere om du fører lister over maskiner, om du ikke gidder føre liste, benytt nmap

Statisk er stabilt. DHCP er bortkasta tid i driftsmiljøer, er nå min erfaring, men OK for iPadder og iPhoner og Androider og gjestelaptopper.

Ut ifra de driftsmiljøene jeg vært borti vil jeg si:

Oftest addresseres servere manuelt, derfor anbefaler jeg deg å sette dem fra 1 til 9

Skjeldnest addresseres skrivere manuelt, derfor velger jeg som regel å putte dem fra 199 og nedover, fra 200 og oppover pleier jeg å legge inn minst 10 DHCPer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i svarte er det lettere å sette statiske IP-adresser manuelt når alt kan styres automatisk ved hjelp av DHCP? For en merkelig påstand....

Du er klar over at man kan sette opp opptil flere DHCP servere for redundans i tilfelle en server tryner? Har en ciscorouter på jobb for bruk av DHCP, og den er DØNN stabil.

Du sier også at backup har feilet pga at leasingen har gått ut... Du er vel klar over at en PC reserverer den samme IP adressen lenge før den har gått ut? Da var det i så fall noe annet som gjorde at serveren/PC-en ikke mottok adresse.

En fordel med statiske adresser når man vedlikeholder PC-er for ikke-data-interesserte kollegaer? Er en grunn til at man merker PC-ene med hostname i tilfelle PC-en må oppdateres eller fjernstyres for support...

Hva hvis man ska endre IP-rangen i nettet sitt? Er det da bedre å gå rundt å endre dette manuelt på haugeveis av PC-er enn å bruke 3 sek på å endre det i DHCP?