View Single Post
Kermit: nå føler jeg du missforstod meg her. Som du selv siterer kom det aldri noen offentlig beskjed om å evakuere, men bare gå hjem og drikke mye vann(fordi det er varmt).

Men altså, vanndelen jeg føler meg mest missforstått på. Som jeg skrev har selvsagt renseanlegg nødaggregat. Men ved følge av teknisk feil slår de ikke inn, får ikke startet, etc. For å vise til noe: Min far jobbet som teknisk sjef i VA(vann og avløp) avdelingen i kommunen. Lynet slo ned langt oppe i fjellet og fulgte rørene fra ene inntaksdammen og inn i renseanlegget. Hele systemet ble slått ut. Nødaggregatet ville ikke starte. Det tok hele 3 timer før teknikere fra fabrikken klarte å dra det igang igjen. Woh! Hele molde ble vist uten vann i 3 timer. Så at renseanlegg blir slått ut er ikke noe uvanlig.

Pumpestasjoner derimot har ikke nødaggregat. Ganske enkelt fordi det blir altfor dyrt. Men de fleste har batterier som kan drive pumpene ganske lenge. Men så lenge ikke renseanlegget kan levere noe vann så hjelper jo ikke det.

Og mobilanlegg, selvsagt tryner de. Når 50 millioner mennesker mister strømmen så skal jo de selvsagt ringe og sende meldinger til alle kjente. Uansett, la mobilene tryne. All hjelpesentraler, sykehus, brannvesen, politi og militær benytter VHF radioer som ganske enkelt er for seg selv og bruker batterier og fungerer utmerket selv om alt annet er dødt.

Men selvsagt er USA og resten av de industrielle landene i verden sårbare for terroraksjoner. Hvorfor i all verden tror du man fører en offentlig krig mot terrorisme nå som man har sett at det finnes folk som er syke nok til å ofre seg selv bare for å drepe og føre lidelser på uskyldige personer? Og det er heller ingen måte vi kan sikre oss 100% mot slikt. "If you build a wall, they just come in the gate"