Tråd: Planka Oslo
View Single Post
Master debater
Dekilaz's Avatar
851
Sitat av Cikey Vis innlegg
Fabelaktig at man kan sutre for at det er for at billettprisene er for høye og samtidig oppfordre til sniking. Om alle hadde betalt billett på når de benyttet kollektivtraffikken i Oslo ville kanskje billetten ikke kostet mer enn en liter melk.

Hvor mange kontroller man opplever handler nok i stor grad om hvor og når man reiser. Jeg opplever kontroll minst en gang i måneden, kona noen ganger i året og begge bruker kollektivtraffiken hver dag...
Vis hele sitatet...
Off topic:
Vanlig logikk skulle tilsi at færre snikere = lavere billettpris, men dette er dessverre ikke tilfelle. I følge denne artikkelen fra 2006, så har man lykkes i å redusere antallet snikere kraftig. Samtidig siden virker det som om billettprisene har blitt økt (uten at jeg har tatt meg bryet å justere prisene etter konsumprisindeksen).

Det skal vel legges til at det "nye" billettsystemet har måttet nedbetales, og at pengene således har vært sårt trengt. I tillegg har man gått til innkjøp av nye tog, trikker (som trolig må byttes ut) etc. Det blir en slags catch 22, der økte billettinntekter fører til skjødesløs pengebruk som igjen leder til høye billettpriser. Mens jeg prinsipielt synes at det er antisosialt å snike, så synes jeg også at det er forkastelig at Sporveien/Ruter bruker langt mer penger enn nødvendig.

edit: Ruters egen snikestatistikk. Jeg klarte dessverre ikke å oppdrive et bilde med høyere oppløsning.

On topic
Planka Oslo virker som et tulleprosjekt for gjerrigknarker. Om man virkelig vil få noe gjort, vil det være bedre å boikotte offentlig transport i større eller mindre grad for å legge press på "grønne" politikere.
Sist endret av Dekilaz; 27. januar 2011 kl. 15:55.