View Single Post
Sitat av kimmag Vis innlegg
CPU og ram iallefall..
Vis hele sitatet...
Ville valgt å prioritere CPU & GPU, ettersom rendering blir gjort av skjermkortet, hvis ikke jeg er helt på jordet her.

RAM er uansett skambillig så burde ikke være noe problem å oppgradere dette dersom det skulle bli behov for det, samme gjelder for lagringsplass, men en SSD er ikke å forakte siden du skal drive med mye videoredigering, ettersom den er raskere enn en vanlig harddisk skriver / leser den mye fortere, noe som resulterer i at du blir fortere ferdig med arbeidet ditt (mtp lagring av videoer).

Når det kommer til valget mellom iMac og MBP, burde du ganske enkelt spørre deg et par spørsmål:

"Har jeg bruk for Mac-en andre steder enn hjemme?"
"Reiser jeg nok til at det blir gunstigere å kjøpe en bærbar, enn en stasjonær mtp. vekt, størrelse og design (er den stor å klumpete eller liten og elegant?) Hva blir lettest å frakte, med andre ord?"
"Har jeg en laptop fra før som jeg kan bruke dersom jeg kjøper stasjonær?"

For å være helt ærlig hadde jeg valgt en MBP, ettersom jeg reiser ganske mye, og det er veldig kjekt å ha en laptop hvis man skal sitte på en flyplass / fly / buss / etc. i flere timer. Ikke bare til redigering, men også filmtitting, spilling, kanskje litt musikk også.

Dersom du vil bare ha en maskin som du kan redigere hjemme med, eller evt. har en laptop fra før (som nevnt ovenfor) som du kan bruke når du reiser, drar til kompiser (osv, osv.), så anbefaler jeg å kjøpe en iMac.

Det ER veldig kjekt med laptop.

Merk: jeg har ikke gått ut fra spesifikasjoner her, blir vel mer som generell synsing og personlige meninger.

Lykke til.