View Single Post
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ja, men så er det det med å bruke skjønn og sunn fornuft. Jeg forstår ikke helt argumentet ditt med å kaste ut for å sette et eksempel, fordi andre kan ellers utnytte dette seinere. Utnytte hva? Det at hvis du er 2. generasjonsflyktning, så kan du få bli i Norge hvis du blir flytende i norsk, norsk kjæreste, norske venner og en høy utdanning? Er det så farlig hvis noen prøver å "utnytte dette hullet i lovverket" og blir en ressurs for landet?
Vis hele sitatet...
Om jeg skatter for alt jeg kjøper og gjør, og er en ressurs for landet ellers, er det da greit å få gjort en liten svart jobb? Det blir omtrent samme tankegangen.
Skal mange goder få veie opp for en ulovlighet?

Andre ulovlige innvandrere kan utnytte dette "smutthullet" som lages, ved at de vet at Norge lar 2. generasjonsflyktninger få oppholdstillatelse.
Dette hjelper ikke foreldrene, men de kan "redde" barna sine på denne måten.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
saken er nå at hun ønsker å få søknaden sin behandlet individuelt, ikke som en sak som omfatter både henne om moren.
Vis hele sitatet...
Ja, da får vi bare vente og se hva som skjer.

Det kan tenkes at loven kan endres på dette punktet, men jeg ser ikke hvordan dette skal bli seende ut, for ikke å åpne for massiv utnyttelse.