View Single Post
Sitat av anamnesis Vis innlegg
For noe sprøyt. Jødehatet kom fra alle kanter, kapitalister inkludert (de sponset tilogmed NSDAP og greier, se den du!). Jødehatet kan komme fra mye rart, men jeg vil tippe at paven uttalte seg no slikt som at "jødene er noen jævler og de får bare drive banker!" i en tid der religion var alt og paven derfor var meget innflytelsesrik. Siden den gang har de jo blitt forfulgt. Eller var det kanskje at gubben ute på jordet som mente at det var satan som ødela avlingene hans som egentlig var antikapitalist og derfor rettet seg mot jøder?

Jødehat var overalt, fra paven til Charles Dickens til Nietzsche i sine senere år til, tja, Marx. Men du kan ikke skylde på bare en av dem hvis du vil ha et argument som skal holde i det hele tatt. Jødehat var et samfunnsproblem og ikke et sosialistproblem. Hvordan kan du egentlig si at det er kapitalisthat som er "den egentlige grunnen" når den mest kjente jødeforfølgelsen i nyere tid ble startet av ytre høyre?

For å være like krass tilbake så kan jeg bare si at neo-liberalistiske-kapitalist-gærninger er paranoide og mener at alle er imot dem og innbiller seg at tusen år med jødehat egentlig handler om dem. Og derfor var det paven sin skyld at sosialismen blomstret i det 20.ende århundre. Du er helt på villspor.

Forresten kan jeg tillegge at kapitalismen blir hatet med rette, men det hører egentlig ikke til i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Nazismen var ikke "ytterste høyre" -tvert imot var både den og nazismen tuftet på kommunisme/sosialisme..

Borsett fra det er jeg enig med deg..

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er like idiotisk å hevde at "jøder er intelligente" som å hevde at "afrikanere er dumme". Det finnes garantert like mange jødiske idioter som det finnes i andre etnisiteter og/eller religioner. En positivt ladet generalisering er like mye en fordom som en negativ generalisering.
Vis hele sitatet...
Så du ser helt bort ifra at det finnes en potensiell sannhet i dette?
Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_...lth_of_Nations

Denne listen taler et ganske tydelig språk: Alle topp-plasseringene er land i øst-asia - så følger europeiske land osv osv..

Og samtlige afrikanske land ligger i rad og rekke fra bunnen og oppover.
Det samme gjelder i usa når du deler opp folkeslag etter iq..
De svarte havner på jumboplass igjen.

Men dette vil du vel bortforklare med noe svada som: det er de hvites feil - for vi undertrykker dem..

Jeez..