View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Javel, da får du bruke en av undergruppene da, hvis du sikter til fiskere og skogsfolk i bunad og roser i kinnene. Nordmenn har norsk statsborgerskap og så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Det er jo en veldig enkel svart/hvitt-definisjon av ordet (for ikke å snakke om det du tror jeg mener med identiteten og väremåten til en nordmann), som jeg tror fungerer best i offentlige sammenheng, på papiret, osv. I en muntlig hverdagskontekst kommer jeg aldri til å omtale en som ikke oppförer seg norsk som nordmann, uansett hvor lenge siden det er han/hun fikk norsk statsborgerskap. Ordet nordmann er for de fleste svärt belastet med ulike fölelser og tolkninger av hva det innebärer, og det står rett og slett for sterkt til at man bare kan fjerne det ved å vedta en ny offisiell definisjon. Dette er ikke spesielt for Norge eller engang Europa, det gjelder faktisk de fleste steder i hele verden. Dra og bosett deg i Kina og tilbring resten av ditt liv der borte, du kommer uansett til å dö som en nordmann. Kultur, og til og med etnisitet, spiller en stor rolle for folk rundt om i verden, og ingen kommer til å se på deg som en del av dem för du har - som minstekrav - totalt hengitt deg til den nye kulturen. Jeg klandrer ikke de innvandrerne som ikke får det til, ikke vil jeg kreve det av dem heller, men det betyr ikke at jeg kan droppe alle mine tanker rundt det å väre norsk bare fordi det oppleves som umulige krav å leve opp til for mange av dem.