View Single Post
brukertittel
Widow's Avatar
421
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Men det blir fortsatt ikke riktig å kalle en med utenlandske røtter og norsk statsborgerskap for nordmann. Jeg vet ikke hvilke normale definisjoner du opererer med, men begreper om innvandrede mennesker i Norge blir byttet om hele tiden. Utlending kan bli feil ja, det kan jo tenkes at et barn med Chilenske forelde i Norge aldri har satt sin fot i utlandet. Men barnet blir jo fortsatt ingen nordmann for det.

Hva GypsyWagon diskuterte har jeg ikke lyst til å ta i med ildtang.
Vis hele sitatet...
Det var en sak om dette i 2006 hvor språkrådet gikk ut med uttalelsen:
«En pakistaner som bosetter seg i Norge, blir ikke nordmann, heller ikke om han blir norsk statsborger. En nordmann tilhører sin gruppe, og pakistaneren sin gruppe»

Etter kraftig kritikk korrigerte de dette og sa at man blir nordmann hvis man har norsk statsborgerskap fordi da er man jo faktisk fra Norge.
Bokmålsordboka sier at en nordmann er en person fra Norge, og dette kan selvfølgelig tolkes forskjellig. Aviser bruker ord som etnisk norsk og utlandsk opprinnelse for å unngå dette.

Et spørsmål til deg:
Jeg er født i Norge og foreldrene mine er fra utlandet (har norsk statsborgerskap). Er jeg en nordmann i dine øyne?