View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Man er helt fri til å bruke cannabis eller andre rusmidler, men så lenge man bor i et samfunn der loven sier at narkotikabruk er forbudt, må man også ta konsekvensene om man blir tatt.
Vis hele sitatet...
Delvis enig med deg her. Jeg er helt enig i at man må ta konsekvensene for de valg man tar. Enten godtar man hva samfunnet har sagt, eller så velger man å gå derfra.

Men flytting ut av landet kan jo fort bli svinedyrt og ett skikkelig jag og mas. Dette kommer selvfølgelig an på hvor langt man drar for å kunne trekke røyken ned i lungene.

Ved flytting må man også finne jobb,leilighet, få pakket, man etterlater ofte venner og familie, man kan kanskje ikke språket i landet du skal til osv

Det er i slike tilfeller at noen faktisk ikke kan ta det frie valget om de vil røyke i Norge eller ikke. De er tvunget til å bli. Kanskje ikke direkte, men indirekte.

Men jeg er vel egentlig enig med deg: Ikke så mange av Norges befolkning som er kjent for å stikke av til andre land for å røyke lovlig. Da trekker de heller for gardinene og drar ned persiennene, og det er da jeg mener de må møte konsekvensene selv om jeg er for legalisering, i det minste avkriminalisering.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
At man mener det ikke burde vært straffbart å ta et slikt vlg er i seg selv ikke et argument for legalisering.
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at dette ikke er det mest slående punktet, eller det viktigste, langt der i fra.

Slik jeg ser det sier ikke TS (Whyking): at alt skal være fritt for lover og regler fordi man har rett til å være fri.

TS sier, i mine øyne, at dersom vi kan få bevist for stortingsgutta, med noen skikkelige forskningsrapporter fra fortrolig hold,som kan vise at Cannabis ikke medfører skade på andre enn seg selv, vil det være ett sterkere argument enn å bare slenge ut i vilden sky at "Narkotika burde legaliseres. Jeg tror på frihet.."

M.a.o: Dersom vi kan bevise, med hjelp fra fortrollig hold, at Cannabis bruk/misbruk faktisk bare går utover brukeren selv, og ingen andre, burde frihetsargumentet være sterkere enn mange her inne påstår.

For å si det slik; Dersom myndighetene kommer til ett punkt hvor de ikke lengre har noen god grunn til å forby Cannabis. Hvor alle deres motargument er slått ned, og myndighetene enda velger å stå på bakbeina bare fordi Norge ikke tørr å satse på noe slikt, da kan man kjøre frihetsargumentet for fullt. Da er det jo nesten en krenkelse mot ens eksistens.

Mener jeg da...