View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har nå forsøkt å pushe litt for å få CraftBook med på serveren med de ekstra features det innebærer. Dette er sikkert ikke fremmed for så veldig mange lenger, men jeg har ennå ikke skrevet noe mer eller mindre permanent om det, rent bortsett fra å "sette ut følere" på IRC og i selve serveren.

Hva CraftBook er
CraftBook er en plugin til hMod (senere Bukkit i følge utvikleren) som tilfører drøssevis av nye funksjoner og features. Mange av disse går stort sett ut på å utvide bruksområdet til redstone og RS-kretser, men det finnes også andre tillegg som ikke nødvendigvis har noe med redstone å gjøre. De integrerte kretsene omfatter alt fra enkle logiske porter til mob-spawnere, pilskytere, og masse annet. (For full oversikt, se her.)

Hvorfor det bør komme med
Hovedgrunnen til at jeg vil ha dem med er de integrerte kretsene og alt "snackset" for redstone-utvikling. Man vil kunne få til mye mer avansert, kretsene vil ikke lenger trenge å ta opp fotballbaner og vil kunne gjøres mer oversiktlige, kompakte og avanserte. Dette vil også bety at redstone får mange nye bruksområder og at man kan gjøre mye mer.

Mulige bekymringskilder:
Det var, til å begynne med, noe usikkerhet angående det faktum at Minecart Mania og CraftBook ikke er spesielt glad i hverandre. CraftBook inneholder også funksjoner som har med mine carts å gjøre.
Etter å ha sjekket litt grundigere har jeg funnet ut at disse ikke lenger er grunn til bekymring. CraftBooks minecart-del kan slås av, og Minecart Mania kan konfigureres til å kjøre ved siden av CB. Problem løst.

Fra forhenværende kompatibilitetsproblemer til alvor: Det later ikke til å være mange grunner til å droppe modden. Den eneste andre grunnen som har blitt nevnt, er muligheten for performance-problemer. Personlig mener jeg at man ikke bør avfeie et forslag basert på en ren antakelse. Til sammenlikning kjører vår server i skrivende stund 4 plugins, og jeg hører om andre servere som kjører flere titalls på en gang.

Mitt forslag
Jeg foreslår at vi gir CB et forsøk: at en eller annen med tilgang til serveren kopierer de fire filene CraftBook består av. Jeg kan godt personlig gjøre de få konfigurasjonsendringene som kreves for å legge til CraftBook som plugin, skru av CBs minecart-funksjoner og sørge for at MM og CB er snille mot hverandre og holder seg på matta.
Dersom det viser seg at ytelsen på serveren går merkbart ned, er det ikke verre enn at vi fjerner Craftbook igjen, og alle har lært ei lekse.

Oppsummering
Å innlemme CraftBook trenger ikke medføre noen "bivirkninger". Eksisterende byggverk og systemer basert på Minecart Mania kan stå, og fungere 100% likt siden MM fortsatt vil takle denne funksjonaliteten, uten at CraftBook bryr seg.
I det tilfellet at ytelsen forverres kan vi fjerne sistnevnte mod igjen, og ingen skade skjedd.

Folk som har meldt sin interesse
- name4ever
- gnarfgnarf
- Gramex
- Eplefisk
- Gilst
- Red0Devil
- baloonNOR
- Acez84
- theroadrunner
- meg. ()

(Med forbehold om at jeg kan ha glemt noen hvis vi snakket tidligere. Uansett synes jeg dette er mange nok til å begrunne en test, i det minste.)