View Single Post
Jeg har møtt en god del lærere i løpet av mitt liv, men aldri en som var helt gjennomført dårlig til å undervise. Problemet jeg først og fremst ser er forsmådde elever (og foreldre) som krever at læreren gir dem toppkarakterer i nesten alle fag, hvis ikke er læreren dårlig(!), men hør - det ikke en menneskerettighet å få sekser!

Etter at skole-pc-ene ble innført har jeg lagt merke til en nærmest anarkistisk tilstand i klasserommene der elever bruker mer tid på musikk, film og facebook enn å faktisk følge med i undervisningen. Dersom læreren ber elevene lukke pc-en ja, så er pc-en oppe igjen så fort læreren snur ryggen til. Enkelte lærere har også lært seg å slå av nettet, men vips så ser elevene på film, spiller eller hører musikk i stedet. Til slutt sitter man igjen med bare et alternativ, nemlig å utvise eleven fra undervsiningen den timen og hva skjer da? Jo, ramaskrik over hvor dårlig læreren er. Jeg sier som Sneipen92: Gjenninnfør klasseromsdiktaturet, det vil lønne seg på sikt!

Problemet er ikke nødvendigvis at folk ikke er interessert i å lære eller å følge med, problemet er at det går utover de som faktisk vil lære, samt at det er pokker meg irriterende når man ser at det er de samme bråkakerne (og deres foreldre) som klager over karakteren.

Jeg synes også flere fylkeskommuner burde innføre sommerskoler slik som Oslo kommune har gjort. Frivillig sommerskole for de som vil og obligatorisk for de som risikerer å ikke stå i et fag. Det burde også være mulighet for å sile ut de elevene som ikke mestrer pensum på barne- og ungdomsskolenivå med en eller flere prøver, slik at disse heller fikk en sjanse til å gå om igjen og forhindre at man skaper "tapere" i klassen. Med "tapere" mener jeg både de som har vanskeligheter med å følge med i undervisningen av pga sykdom (ADHD, dysleksi etc.) og de som rett og slett har mark i rompa. Det å måtte gå f.eks 8.klasse om gijen burde ikke være noen skam, heller en form for kvalitetssikring.

Og kjære foreldre, engasjer dere i hva ungene deres gjør på skolen! Det kjære englebarnet deres er nok ikke så uskyldig som dere tror. Det er neimen ikke lærerens ansvar at ungen deres ikke vet å oppføre seg mot andre folk, eller ikke eier folkeskikk!

Til slutt ønsker jeg å utbasunere min mening om samtlige skoleledelser og rektorer jeg har møtt; Slutt å skryte uhemmet av skolen og dere selv, se til å gjøre jobben deres skikkelig!