View Single Post
Sitat av nikons Vis innlegg
Privatskoler tviler jeg på er veien å gå. Det vi trenger er kvalitetslærere.
Vis hele sitatet...
Siden eterspørselen etter dyktige lærere er så stor, ville læreryrket i et fritt marked vært svært ettertraktet og anerkjent. Mange flere av de dyktigste hodene ville valgt å bli lærer.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Privatskoler er ikke godt for annet enn å skape klasseforskjeller.
Vis hele sitatet...
Jeg utfordrer deg til å bevise at kapitalisme skaper klasseforskjeller. På alle andre områder fungerer kapitalismen utjevnende. Kapitalismen hever levestandarden og fungerer sosialt utjevnende på skomarkedet, bilmarkedet, matmarkedet, transportmarkedet, feriemarkedet og elektronikkmarkedet. Hvorfor skal den plutselig oppføre seg helt annerledes på skolemarkedet?

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Sprøyt heller mer penger inn i offentlig skole.
Vis hele sitatet...
Norge bruker enorme summer på skole, mye mer enn de fleste land i verden, likevel er resultatene dårlige. Problemene skyldes ikke mangel på penger, men mangelen på kompetanse som følger av å ha et fascistisk skolesystem hvor alle skal med, ingen slipper unna.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Mer kvalitet i materiell og personell i offentlig skole er den riktige veien å gå.
Vis hele sitatet...
Ja, men kvalitet kan ikke vedtas, kvalitet må produseres. All erfaring tilsier at markedet er langt dyktigere til å produsere kvalitet enn hva staten er.

Sitat av Ozzfan Vis innlegg
Kall meg gjerne sosiallist, men jeg mener at alle skal ha like muligheter til å komme seg frem
Vis hele sitatet...
Folk er født med forskjellige muligheter fordi vi er født med forskjellig intelligens og fysiske egenskaper. Kapitalismen utjevner noen av disse forskjellene, men den klarer ikke å utjevne alle. Hater du virkelig avvikere så intenst at du er villig til å vingeklippe og holde de flinkeste og dyktigste hjelperne i samfunnet nede for å dempe misunnelsen din?