View Single Post
Sitat av fetter Vis innlegg
Dette er et godt poeng, men jeg vil allikevel forholde meg til å diskutere konsekvensene av det nye direktivet. Jeg ser ikke helt hvordan det nye direktivet skal være enklere å manipulere enn det som allerede eksisterer, eller hvordan det skal bli enklere å få igjennom dette med innholdsdata ved å innføre lengre lagringstid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ett nytt direktiv, men en utvidelse av det eksisterende direktivet. DLD har hatt en massiv motstand i hele EU, men har likevel blitt innført i flere land. Dersom de i det opprinnelige EU-forslaget hadde inkludert de punktene som de nå ønsker å bygge inn i direktivet, så tviler jeg på at direktivet hadde blitt tatt inn i varmen i det hele tatt. Nøkkelen er derfor å, i første omgang, moderere seg. Så kan man heller utvide direktivet når befolkningen har blitt vandt til direktivet og når protestene har stilnet noe. Det er altså ikke snakk om å opprette ett nytt direktiv i EU, men snarere utvide det eksisterende.

Jeg ser ikke noe sted seven_up argumenterer for lagring av innholdsdata, og når statistisk data allerede blir logget når det gjelder brevpost blir jo det argumentet litt meningsløst...
Vis hele sitatet...
Han argumenterer ikke for lagring av innholdsdata, men han viser til at politiet må utvikle seg for å kunne holde følge med de kriminelle. Til å illustrere dette brukte han eksempelet med bil i 200 km/h, noe som jeg syntes blir en meget feilaktig sammenligning.
Vi lagrer ikke innholdsdata pr. i dag i Norge, og vil heller ikke gjøre dette i nærmeste fremtid, selv om DLD skulle bli innført. Men det vi ser i EU nå, viser jo bare at direktivet kan komme til å bli utvidet, og da vil dette med tid ganske så sikkert også skje i norge. Dersom vi da blir å lagre innholdsdata på elektronisk kommunikasjon, så ser jeg ikke noen forskjell fra dette og det å lagre innhold fra brevpost.

Seven_up: Du er naiv ja! Du ønsker å gi fra deg dine grunnleggende menneskerettigheter til ett privatliv og ett liv i fred? Vel, vel...Fint for deg. Jeg vet ikke hva mer jeg kan si her, annet enn at holdningen din er trist og en trussel mot rettstaten.
Sist endret av caperno; 15. desember 2010 kl. 13:54.