Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Forøvrig er argumentasjonen deres også basert på en hypotese om at årsaken er monotont stigende (linearitetens problem, igjen): Hvis det blir litt bedre av økonomisk frihet, så vil absolutt økonomisk frihet føre til maksimal frihet.
Vis hele sitatet...
Er jo ingenting som tyder på at det ikke er stigende.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det eksisterer ingen datapunkter på et helt fritt marked og de fleste samfunnsøkonomer i Norge vil påstå at problemstillingen ikke nødvendigvis er slik, men at det optimale ligger i blandingsøkonomien. Problemet ligger dermed i at objektivister og sosialliberale "midt på treet"-økonomer i Norge har to helt forskjellige hypoteser og begrepsapparater.
Vis hele sitatet...
Det eksisterer heller ingen datapunkter på en helt friksjonsfritt legeme. Det betyr ikke at man ikke kan anta at det sklir mye lenger enn de som har friksjon. Samfunnsøkonomene har jo ikke akkurat noe bevis for dette.


Sitat av ivioynar Vis innlegg
Og sunn fornuft tilsier at man kan ordne alt med logikk, at sammensatte systemer kan forstås utifra bestandsdelene og at prosjektet til objektivistene ikke har en sjangse i havet
Vis hele sitatet...
Var jo nok av folk som anså seksuell frihet, rasefrihet eller religiøs frihet som fullstendig urealistisk tidligere. Jeg tror økonomisk frihet er mulig også. Folk må bare opplyses


Sitat av ivioynar Vis innlegg
Problemet er selvsagt at den øvrige befolkning ikke er enige i betydningen begrepet "tvang". Hvis man skal komme med forslag om en enorm samfunnsomveltning som kan forandre alle aspekter av livet for alle dets borgere, så må man kunne bedre enn å trekke sentroide-grafer over punktplott. Jeg har ingen planer i å engasjere meg i selve debatten om hva som er den riktige styreformen, men dårlig matematikk er dårlig matematikk okkesom.
Vis hele sitatet...
De som har kommet til makten i dag har jo i hvertfall ikke brukt håndfaste bevis hentet fra virkeligheten for å få makt. De har spilt på følelser, noe som fungerer mye mer effektivt på folk som ikke har tid til å tenke så mye.

Uansett så er det viktigste med grafene å vise at det er ikke er tilfelle at økt økonomisk frihet fører til økt fattigdom.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Det er nok av maktkåte mennesker som gjerne vil ha ren kapitalisme og.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på fredsmakt og på voldsmakt. I et kapitalistisk samfunn må man tilby noe folk vil ha for å tjene penger. Politikerne sitter derimot på våpen som de kan bruke til å true til seg penger.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Det minner meg forøvrig på mitt største problem med kapitalisme. Et av de aller viktigste prinsippene vi må konstruere samfundet etter er maktfordelingsprinsippet. I et rent kapitalistisk samfunn ser jeg ikke hva som hindrer et multinasjonalt selskap å få mye mer makt enn det de forskjellige myndighetene i en moderne stat.
Vis hele sitatet...
En rettsstat bygget på maktfordelingsprinsippet er det som skal hindre dette.