View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
NATO har ingenting med korea-konflikten eller asia generelt å gjøre. Jeg ser du presiserer "hva vi kan kalle nato-blokken", men jeg ser ikke helt poenget med å bruke den termen da den inkluderer land som ikke har noe med konflikten (Polen, tsjekkia, frankrike osv) og eksluderer land som har masse med den å gjøre (japan, SK, taiwan, australia, NZ osv....)
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at NATO har noe med konflikten å gjøre, men NATO-blokken er en geopolitisk størrelse. Poenget var som sagt at Pyongyang muligens ser seg tjent med at avstanden mellom Kina og USA/vesten/NATO-blokken øker og at dette angrepet er et ledd i å øke denne avstanden. Problemet er at det er slett ikke sikkert at Kina ser seg tjent med å støtte Pyongyang i all overskuelig fremtid selv om de nok p.d.d. heller vil ha et NK med Kim i spissen enn en Sør Koreansk overtakelse eller amerikansk okkupasjon og følgelig utvidelse av USAs innflytelse i regionen. Om ikke NK beveger seg i kinesisk retning så tror jeg ikke Kina vil holde sin beskyttende hånd over dem så særlig mye lenger.

Velvel, min kunnskap om regionen er begrenset, så dette er utelukkende spekulasjoner, men jeg tror at Pyongyang tenker i baner lignende dette. Det virker i hvert fall for meg som mer plausibelt enn endel av de andre teoriene som har kommet frem.

Når det gjelder konsekvensene av en eventuell krig så er det vanskelig å spå enn så lenge vi har særdeles begrenset innsikt i interne forhold i NK.