View Single Post
Sitat av Cicero Vis innlegg
hva med faktum at Nord Korea har verden største stående hær?
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Nord-Korea har verdens fjerde største stående hær, om tallene er nøyaktig (noe som ikke er sikkert da landet ikke har åpenhet rundt staten og ikke er interessert i det heller). Kina, USA og India har større i den rekkefølgen. Dette er i mennesker, og sier ingenting om utstyr.

Sitat av Cicero Vis innlegg
h
Er ikke det verdt å ta inn i bildet kanskje? At det lille fise landet med dets galne autokrate leder, har en større militærstyrke mobilisert enn hele den amerikanske hæren, den største militærmakten i verden?
Vis hele sitatet...
Som sagt tok du feil i tallet. Og antall mennesker i en hær sier langt ifra alt om militærstyrken. Irak hadde langt flere soldater og tankser enn amerikanerne invaderte med i 2003, men amerikanerne mistet knapt en eneste tanks i kamp. Årsaken er at utstyret til amerikanerne og taktikken var ekstremt overlegent. Dette gjelder kanskje i enda større grad i nord-korea.

Sør-korea har forøvrig dobbelt så stor befolkning som nord, og i en full krig snakker man jo selvsagt om full mobilisering. Den stående hær er vel på 400.000 mann mindre; men utstyret til sør er langt bedre. Jeg tror ikke de tallene er voldsomt meningsfulle å sammenligne.

Sitat av Cicero Vis innlegg
Tror du virkelig at noen av landene i "Coalition of the Willing" har lyst til å blande seg inn i en ny krig etter det clusterfuck'et de kaller Operation Iraqi Freedom?
Vis hele sitatet...
Du skriver dette på en måte som om du trodde jeg hadde hevdet dette. Det har jeg ikke. Om noen andre land enn USA vil støtte sør-korea i et forsvar mot nord-korea vet jeg ikke. Japan ville vel vært sannsynlig. Om det er snakk om et scenario hvor man skal forsvare sør-korea så er jo det en langt bedre grunn enn Irak 2003.

Problemet med Iraq var ikke den konvensjonelle krigen, men okkupasjonen etterpå. Årsakene til det vil utvilsomt måtte være annerledes i nord-korea (siden det ikke er islamske fundamentalister der). Jeg tror ikke du ville få samme type motstand.

Sitat av Cicero Vis innlegg
Hvordan klarer du å underbygge påstanden om at amerikanske styrker kan raskt komme til unnsetning, uavhengig av Iraq og Afghanistan.t
Vis hele sitatet...
Det har jeg allerede beskrevet. USA har per dags dato 30.000 soldater i sør-korea og 40.000 i Japan. I tillegg har de så godt som hele marinen som ikke gjør noe særlig i Irak/Afghanistan samt flyvåpnet som gjør litt men stort sett er ubrukt. USA holder også på å trappe ned i Irak nå.

Jeg tror sør-koreanske styrker vil klare forsvare seg mot konvensjonelle nord-koreanske styrker alene rimelig greit, fordi de teknologiske forskjellene er så store. De styrkene USA har i området er antageligvis nok.

Sitat av Cicero Vis innlegg
Dette vil jeg gjerne høre, og deretter vil jeg gjerne vite hvorfor du allerede ikke er på en National Security Advisor post i det hvite hus ;-)
Vis hele sitatet...
Det jeg skrev er ikke spesielt kompliserte kunnskaper. Hvorfor mener du at det hvite hus ikke har peiling på egne troppeomsetninger?

Sitat av Cicero Vis innlegg
Les litt. Tenk litt. Og ikke vær så bastant
Vis hele sitatet...
Lese hva da? Tenke hva da? Jeg leser og forholder meg til akkurat det andre sier og viser til - foruten generelt andre plasser. At du bare uten videre hopper inn og påstår at jeg hverken leser eller tenker tar jeg meg nær av.
Sist endret av Kinseek; 25. november 2010 kl. 23:52.