View Single Post
Sitat av exceed Vis innlegg
Ok, da antar jeg at det bare er jeg og alle de jeg kjenner som synes at norge er et dyrt land å leve i. Hva folk tjener i andre land har jeg ikke oversikt over, men jeg vet at den typen jobb jeg har kan en feks. i USA ha en høyere lønn på enn den jeg har her og det er også billigere mat der borte etter det jeg vet.

Hadde trådstartet hatt tittelen "er norge et billigere land å bo i enn andre med tanke på lønn" så hadde ting satt seg i annet lys for min del. Saken er at jeg og andre synes det er dyrt og vi vet at ting er mye billigere i andre land, men hvordan lønnen er da har jeg ikke tenkt på, tenkte kun på at jeg som normann synes det var dyrt her i landet, når det står "er norge ett dyrt land" så svarte jeg bare ihht. til mine egne meninger og hva jeg har hørt andre si, jeg begynner ikke å tenke på lønna og hvordan alle andre land har det, men jeg skjønner hva dere mener.
Vis hele sitatet...
om noe er dyrt eller ikke er jo helt selvfølgelig noe som står relativt til lønn. Så om jeg reduserte lønna de slik at du tjente 10% av hva du tjente i dag, men tingene i butikken kostet 30% av hva de gjør i dag. Så hadde det vært billig?

Og angående USA:
http://www.ssb.no/emner/05/01/sa_iso...sa77/kap.5.pdf

se denne. Du vil se at intekten i USA er mye lavere inn i Norge. Denne er fra 2005, men kan ikke akkurat si ting i USA har blitt så betydelig mye bedre. Hvis du søker rundt ser du og at kjøpekraften i Norge er den som har økt fortest.

At du og dine venner føler ting er dyrt i Norge kommer jo av at når folk reiser til utlandet eller bestiller via internett så finner man ting så mye billigere enn i butikken her.


Sitat av bobbo Vis innlegg
Uten å kunne vise til noe statestikk, tror jeg nok enkelte luksusvarer er ganske dyrt i Norge. Regner du ut hvor mange timer du må jobbe for å få en liter vodka eller et tårn med snus, tror jeg Norge kommer dårlig ut i forhold til naboene våre. Dette er helt greit, og jeg har inntrykk av at det meste av nødvendige varer er ganske billig i Norge. Jeg har tidligere påstått at det kanskje hadde vært fordelaktig med billigere biler, men det er et vanskelig tema.

Det eneste jeg er skikkelig usikker på, er bolig og husleie.
Vis hele sitatet...
alkohol og tobakk er vel det eneste punktet hvor vi er dyre. Dette kommer ikke av en generell høyt pris i landet, men at disse produktene er kraftig avgiftsbelagt i henhold til politikken.
Sist endret av etse; 25. november 2010 kl. 17:11.