View Single Post
Sitat av Anderson Vis innlegg
Ja, det betyr at ved å utvikle forståelse kan man få med seg informasjon som vil være utilgjengelig for de som mangler forståelsen.
Vis hele sitatet...
Du sammenlikner epler og pærer. Hørsel er et bekreftet fenomen. Om du skulle lære deg å høre detaljer vesentlig bedre enn alle andre, så er dette kun en bedre utnyttelse av noe som allerede er bekreftet. Det vil også være lett å bekrefte eller avkrefte om hørselen din er så god som du eventuelt skulle påstått – det er bare å sette opp en enkel test. De overnaturlige fenomenene er derimot ikke bare bedre utnytting av allerede bekreftede fenomener, men helt nye fenomener. Det er ikke spørsmål om å "være flinkere" i noe, men om helt fundamentalt nye fenomener som ikke har fnugg av støtte i kjente naturlover. Men – det er i prinsippet lett å teste dette også, akkurat som en forbedret hørsel. F.eks. en dobbeltblindtest på overføring av tanker fra en person til en annen kan lett gjennomføres – og har blitt gjennomført utallige ganger – og det har aldri latt seg bevise. Det gjør at sannsynligheten for at fenomenet eksisterer er forsvinnende lav.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Viktig å holde tunga rett i munnen da jeg aldri har hevdet at jeg sitter på bevis som du vil kunne godta angående telepati. Men at det var annsett som et vanlig fenomen i f.eks aborginerkulturen og at mange som har tatt større doser psykedelika rapporterer om erfaringer med telepati. Du trakk dette i tvil og jeg kommer med kilder.
Vis hele sitatet...
Jeg var nok noe uklar, men jeg har allerede presisert at det ikke var dette jeg trakk i tvil. Din opprinnelige påstand var "Blant mange urbefolkninger f.eks aborginerne i Australia, der f.eks jaktfolk osv kunne være borte i lengre perioder var det helt vanlig å sende telepatiske bekjeder til hverandre." Jeg er ikke så interessert i kulturen i denne sammenheng, men vil ha seriøs dokumentasjon som tyder på at de faktisk sendte telepatiske beskjeder med hverandre, slik du antyder i innlegget ditt.

Sitat av Bearass
Min påstand: Mange rapporterer om telepatiske erfaringer ved stort inntak psykedeliske substanser. Her mener jeg å oppgi en pålitelig kilde.
Vis hele sitatet...
I beste fall en pålitelig kilde på at rusede mennesker har en tendens til å rapportere om overnaturlighet, men det er i grunn ikke så interessant. Det som er interessant er om mennesker under rus faktisk får paranormale evner – noe som skulle være veldig lett å fastslå i en serie med tester, men som aldri noensinne har blitt påvist. Anekdoter er altså ikke tilstrekkelig, og er i det store og hele helt uinteressant når det har blitt så grundig testet så mange ganger, og med konsekvent negativt resultat.

Sitat av Bearass
Om du vil forstå hva jeg mener så prøv å forstå følgende: Om vi hypotetisk sett sier at telepati finnes - og at det hypotetisk sett er en forklaring på fenomenet så er det en smak-sak om du synes dette er mere fantastisk enn hvordan syns-sansen virker.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare rase rundt å forutsette helt urimelige ting og ut fra disse forutsetningene trekke konklusjoner som du mener at skal stå på egenhånd. Det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle av telepati, eller en eneste kjent fysisk prosess som kunne forklart hendelsesforløpet i en telepatisk overføring. Ettersom den prosessen som telepati eventuelt skulle fungert med måtte vært ekstremt sjelden og vanskelig å detektere, kan man vel med ganske stor grad av trygghet si at den er mer fantastisk.

Sitat av Bearass
Fakta er at det finnes tusenvis av vitnesbyrd om mennesker som har opplevd det de vil kalle for telepati.
Vis hele sitatet...
Det finnes 2,2 milliarder kristne i verden. Det finnes 1,57 milliarder muslimer. Begge kan ikke ha rett, noe som sier at i dette begrensede eksempelet alene tar minst 1,57 milliarder mennesker feil, selv om omtrent samtlige vil kunne gi vitnesbyrd om at de har opplevd hendelser som bekrefter religionen deres.

Sitat av Bearass
I motsetning til deg så utelukker ikke jeg at fenomenet forekommer.
Vis hele sitatet...
Jeg utelukker ingenting, men forholder meg til det som så sannsynlig som det faktisk er; og det er ekstremt lite sannsynlig.

Sitat av Bearass
At det hittil ikke har vært 100% overbevisende vitenskapelig forsøk som den mest hardnakkede skeptiker kan støtte opp kan vi alle være enige i.
Vis hele sitatet...
Tror du har et litt forvridd bilde av situasjonen. Det finnes ingen bevis på at telepati eksisterer. Absolutt ingen. Det har blitt testet utrolig mange ganger, og man burde da forvente positive resultater hvis det skulle eksistere.
Sist endret av Provo; 25. november 2010 kl. 15:25.