View Single Post
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Sør-Korea med hjelp av forsyninger ifra USA og muligens etterhvert NATO mot Nord-Korea er det som mest sannsynlig vil skje hvis dette uttarter seg.
Vis hele sitatet...
NATO ville ikke blande seg inn da det ikke er noe mandat til det i alliansen. Alliansen reagerer bare mot angrep på medlemslandene i deres territorium. Andre land ville nok støtte på noen måte, men jeg tror sør-korea utklasser militæret til nord-korea rimelig greit på egenhånd (selv uten USA tilogmed), så det er ikke direkte nødvendig.

Jeg er vel egentlig enig det du sier, bare pirker litt.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Men USA begynner også å få mer enn nok å gjøre i Midtøsten så det er liten tvil om at USA vil kjøle ned dette alt de kan.
Vis hele sitatet...
Det har vært politikken til USA helt siden 1953 lenge før krigene i midt-østen. USA har allerede betydelig med materielle i sør-korea, så sånn sett er det ikke en drastisk nyorientering fra Irak/Afghanistan om noe skjer.

Sitat av petterfp94 Vis innlegg
Dersom det skulle brutt ut krig, ville SK hatt USA i ryggen som deretter har hele NATO i ryggen igjen.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev til Simplicity, NATO har ikke mandat til å forsvare sør-korea.

Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Selvfølgelig vil de holde seg lengst unna så lenge som mulig, men hvis Nord-Korea på en eller annen måte gjør noe (f.eks. true med atomvåpen) så vil verken Kina eller Russland sitte og se på at Nord-Korea fyrer løs. Jeg har likevel følelsen av at det er større sjanse for at Kina blander seg inn enn Russland.
Vis hele sitatet...
Hvis nord-korea bruker atomvåpen vil antageligvis Kina og Russland gi grønt lys til full amerikansk invasjon av nord-korea - om de endog ikke deltar selv.

Kina har lite å tjene på å selv støtte nord-korea. Å støtte nord-koreansk atomkrig ville jo vært selvmord for Kina.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 17:55.