Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Sitat av atomet Vis innlegg
Yennz:
Har du lagt merke til at økonomien her i Norge er bedre enn i f.ex. USA, og at vi bruker noe som kalles for blandingsøkonomi? En gylden middelvei er stort sett alltid det beste.
Vis hele sitatet...
Vel gjør de ikke det i USA også?
Har du sett størrelsen det Amerikanske statsbudjettet?

Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg bøyer meg i støvet, fordi du er fra Russland. Du må ha rett.

Russland er bare et eksempel på mislykket kommunisme/sosialisme. Norge er i dag sosialdemokratisk, og fungerer stort sett fint, men vi mangler fortsatt mye som fattigdom, men kapitalismen vil ikke hjelpe.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil du forklare til veninner av meg, når de kommer hjem og forteller om sykehjem for de er så underbemannet at de gamle blir feilmedisinert av ufaglærte, og får liggesår fordi sykehjemmet ikke har nok penger til å dekke utgiftene?

Jeg vil si årsaken er en dyptgående systemfeil. Planøkonomi har aldri fungert og vil aldri fungere.

Jeg vil si at så godt som alle problemene vi mennesker har. (som ikke er forårsaket av naturkatastrofer og slike ting)

Kan spores tilbake til at de naturlige rettighetene er brutt

- Rett til livet ditt.
- Rett til å utøve din frie vilje.
- Rett til eiendom, altså fruktene av de to første rettighetene for å
kunne opprettholde de.

- Å frata den første er drap og livet i fremtiden.
- Å frata den andre er å fengsle, og livet i nåtiden.
- Å frata den tredje er tyveri, og livet brukt i fortiden.

Bryter du en av disse, blir konsekvensen ikke så kjempestor sett i forhold til hva som konsekvensen vi institusjonaliserer med å lage systemer som bryter dem. Da blir konsekvensene av og til konsekvensene kjempestore! (WW1, WW2, USSR)