Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Jeg vil bare si at den norske modellen ikke er så robust som folk ønsker å tro, nettopp å grunn av store innslag av tvang(sosialisme, facisme, planøkonomi, kall det hva du vil)

Vi har et inflasjonsbasert pengesystem, basert på en sentralbank, som hele tiden pumper verdier og kjøpekraft fra de som har mist, til de som mottar pengene. Dette er som oftest bankene, og krisepakker til de store bedriftene. Vi gjør det foreløpig ikke i like stor grad som andre land, men alle slike system kollapser i hyperinflasjon, sult og i verste fall død, dersom folk ikke er forberedt. Dette systemet kan kun opprettholdes enn så lenge på grunn av lover om tvunget betalingsmiddel.

Vi har en av verdens største utenlandsgjelder. Staten har en stor porsjon. Resten har jeg ikke peiling på hvorfor vi har, men jeg tror absolutt inflasjonsøkonomien er en stor grunn. Gjelden kan gjøre oss enda mer sårbare.

Høy skatt setter en stor brems på økonomien, som kommer til å gjøre et framtidig kollaps enda verre å bære for folk flest. Inflasjonen er også en skatt som bremser økonomien kraftig.

Jeg må si at jeg har større respekt for "raddisene", som i hvertfall tør si at noe er galt, enn folk som drømmer om den robuste fantastiske middelveien, som ikke har noen klar definisjon, annet enn at der vi er på vei, er der vi bør gå. Den gyldne middelveien i politikk i dag, er som gjestene ombord på Titanic, som riktignok har det jævli flott, men ignorerer isfjellfaren. Selv om jeg mener at sosialister peker på helt feil ting som årsaker, og overser de klart viktigste årsakene, og til og med vil gjøre ting verre om noen hører på dem, så legger de i hvertfall merke til at noe er galt i verden, og at kanskje den nåværende politikken har noe med det å gjøre.