View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Det jeg leser utav dette er at psykisk syke ikke selv er ansvarlige for å avklare at de har en sykdom/lidelse. Hvem er da ansvarlig for å avdekke dette?

Viss vi er enig i at det ikke er statens oppgave å komme hjem til hver enkelt borger med jevne mellomrom og kontrollere den mentale tilstanden må jo ansvaret ligge hos borgeren.
Vis hele sitatet...
Jeg ser to problemer ved det du sier: For det første nevner du her kun stat og borger. Ikke familie, bekjente, kolleger, naboer osv.

For det andre går du automatisk ut ifra at noen må ha dette (formelle?) ansvaret. Jeg mener at ansvaret for dette mer er et kollektivt ansvar menneskene rundt vedkommende har. I noen tilfeller kan de kanskje klandres mtp hva de gjorde med ansvaret de hadde som medmennesker.

Sitat av Tjodleif
Viss vi velger å fraskrive borgeren alt ansvar på grunnlag av en mental diagnose satt i etterkant av en voldelig hendelse så sier vi jo egentlig ganske klart at vedkommende ikke er menneskelig nok til å kunne stå til ansvar for sine handlinger. Personen må da etter den logikken sperres vekk for alltid om man har det minste ønske om å beskytte den øvrige, og fullstending uskyldige, befolkningen.
Vis hele sitatet...
Må etter en veldig forenklet og lite gjennomtenkt logikk "sperres vekk for alltid". Nå overdriver og forenkler du. I tillegg ser det mtp. den neste biten jeg siterer fra deg ut som om du bygger en stråmann.

Sitat av Tjodleif
Er det ikke bedre å si at, Ja, personen er ett menneske, en medborger i vårt samfunn, ansvarlig for egne handlinger/mangel på handlinger men også i en situasjon hvor vedkommende har behov for hjelp?
Vis hele sitatet...
Igjen vil jeg si at dette er svarthvit-tenkning. Du presenterer situasjonen som om man har to muligheter, der den første ("sperres vekk for alltid") er ganske ekstrem, og attpåtil muligens en stråmann, og der den andre, tilsynelatende eneste gjenværende muligheten blir presentert på en snillere måte.

Men det finnes tydeligvis alternativer til disse to represaliene. Det som praktiseres idag for eksempel.

Sitat av Tjodleif
Mener du at en person med en psykisk lidelse er mindre menneske
Vis hele sitatet...
Generelt nei.
Sitat av Tjodleif
eller mener du at en spesifikk annen part har ansvaret for denne personens handlinger?
Vis hele sitatet...
Besvart tidligere i denne posten.

Sitat av Tjodleif
Jeg klarer ikke å finne noen avhandlinger eller medisinske artikler som svarer spesifikt på dette. Mørketallene er nok store (ren synsing) da alt for mange foreldre i vårt samfunn rett og slett snur ryggen til og ikke bryr seg om barna sine. (Ref. samtlige artikler i DB og VG den siste tiden om foreldre som drikker seg dritings foran barna). Når situasjonen er slik er jeg skeptisk til at noen av disse foreldrene bryr seg noe om at poden har en annen atferd eller har en stor fasinasjon for å rive hodet av alle dukkene.

Problemet er at foreldrene ikke på noen som helst måte stilles til ansvar for barna.
Vis hele sitatet...
Noe som betyr at din nummer to ("Er det medfødt vil foreldrene fort plukke opp dette og det kan gjerne ligge ett ansvar på dem for å videreformidle behovet om hjelp og gi den støtten og hjelpen de kan selv.") er ugyldig? Det virker ihvertfall slik.

Sitat av Tjodleif
Jeg ser ikke noe forskjell på traume som følge av en kortere hendelse og en som har pågått over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi du tar det opp i en helt annen sammenheng enn det jeg gjør? Du ser ut til å ta det opp helt generelt, imens jeg relaterer dette til din #3 ("Er det ett resultat av en traumatisk opplevelse vil det være veldig klart for personen selv at vedkommende trenger hjelp."), hvor en kortvarig traumatisk opplevelse er mye tydligere avgrenset enn en serie hendelser som pågår over lengre tid.

Sitat av Tjodleif
Du spør altså på hvilket grunnlag jeg velger å påstå at også en person med en mental lidelse skal behandles og tilfredstille de samme krav som alle andre borgere i samfunnet? Jeg skal la være å linke til noen kilder. Jeg skal også la være å trekke mitt nivå 3 kurs fra forsvaret og mitt virke som sanitetssoldat. Jeg skal også la være å trekke inn mine samtaler med ansatte på det lokale distriktspsykiatriske senteret, slekt og bekjente med medisinsk utdannelse hvorav 1 er praktiserende psykolog ved ett av landets regionale sykehus.
Vis hele sitatet...
Right. Her presenterer du deg selv som om du har en viss faglig tyngde, noe alle må ha i bakhodet når de snakker med deg om dette. Men så sier du også at du skal la være å nevne dette. Dette gjør denne "faglige tyngden" du har uanfektelig for de som diskuterer med deg. Virker også som om du vil fremstå som nobel når du presenterer det på denne måten.

Om det er noe du ikke vil trekke inn, så ikke trekk det inn.

Sitat av Tjodleif
Kort og greit mener jeg at alle mennesker skal behandles og dømmes likt på bakgrunn av sine handlinger. Utførte du handlingen i en situasjon som ikke er formildende (slå ned en angriper i selvforsvar, skyte innbruddstyv i ditt eget hus, eller annet som omfattes av nødverke er formidlende) så dømmes du etter resultatet av din handling.
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen for hva som er formildende da? Jeg antar at du ikke mener at t.d. barnesoldater kan klandres for handlingene de begår.

Sitat av Tjodleif
Hvorfor er det formildende at noen ikke ser at deres handling er galt når de voldtar og dreper?
Vis hele sitatet...
Fordi vi i stor grad handler etter våre oppfatninger av hva som er rett og galt.

Sitat av Tjodleif
Utsagnet mitt var satt helt på spissen, trudde dette var tydeligere enn det ble oppfattet som. Beklager om det gikk over hodet på deg.
Vis hele sitatet...
Jeg var av den oppfatningen at det å skrive "Dette utsagnet er ironisk/sarkastisk, og ment som en kommentar på synsingene dine som du fremstiller som "fakta"" i parentes bak utsagnet mitt ville være en mer enn god nok måte å formidle at innlegget mitt var ment ironisk/sarkastisk.

Sitat av Tjodleif
Poenget var at om en person er så langt ute og sykler at vedkommende selv etter å ha utført en horribel handling ikke ser problemet med dette så skal det mye til for å rehabilitere vedkommende.
Vis hele sitatet...
(Igjen: kilder på at det alltid skal mye til for å rehabilitere en person som selv etter å ha utført en horribel handling ikke ser problemet med dette? Jeg kan nemlig tenke meg at det finnes tilfeller der det ikke skal så skrekkelig mye til som du skal ha det til.)

Og til og med om det nå skulle være slik at det skal mye til. Hva så? Om en pilot skyter seg ut fra kampflyet sitt og fallskjermen ikke åpner seg skal det også mye til for å lappe ham sammen. Impliserer du at vi ikke bør gjøre et forsøk med verken piloten eller den sinnslidende da det antageligvis "skal mye til"?
Sitat av Tjodleif
Da vil personen i tillegg til straffen sin bli idømt tvunget psykisk helsevern og forvaring etter første hendelse.
Vis hele sitatet...
Jaha? Virker merkelig. Kilder på dette?
Sitat av Tjodleif
Drar personen ut på tur og blir seriemorder får fløyta en annen tone.
Vis hele sitatet...
Hvilken "annen tone" er det snakk om? Jeg forstår ikke hva du mener her.

Jeg vet hvor uttrykket Frihet, Likhet, Brorskap kommer fra. Slik du fremstiller det nå virker det som om du synes at det er en horribel tanke og at dagens system er bra.
Vis hele sitatet...
Men så les nå hva jeg skriver og i hvilken sammenheng da. Jeg påpeker at du drar frem "likhet for loven" i en sammenheng som ikke har med verken opprinnelsen av uttrykket, eller dagens bruk av det å gjøre.
Sitat av Tjodleif
Mener du virkelig det?
Vis hele sitatet...
Her er det hovedsakelig du som er misfornøyd med ordningen vi har idag, ikke jeg.
Sitat av Tjodleif
Mener du også virkelig at noen mennesker skal få gå helt fri når du utfører kriminelle handlinger? Isåfall, hvem?
Vis hele sitatet...
Hvor kommer dette fra?

Sitat av Tjodleif
Hvorfor? Kan du utdype litt bedre hvorfor du mener at en person med en psykisk lidelse ikke er menneskelig nok til å stå til rette for sine handlinger?
Vis hele sitatet...
Igjen ser det veldig ut som om du bygger en stråmann. Jeg kan ikke huske å ha sagt noe om at dette har noe med hvor menneskelig noen er, men heldigvis trenger ingen å ta verken mitt eller ditt ord for dette, fordi de kan gå gjennom forumdatabasen, som vi stoler på.

Sitat av Tjodleif
Hvor går denne grensen, mener du noen med ett alvorlig tilfelle av PSTD som i ettertid selv tar hevn på voldtektsforbryteren, eller holder det med å være "litt lei seg" for å slippe unna å skyte naboungen med hagle?
Vis hele sitatet...
Dét er det heldigvis ikke opp til deg og meg til å bedømme, men til kvalifiserte personer.
Sitat av Tjodleif
Er en person med sinnslidelser mindre verdt? Burde vi ikke da fjerne alle disse fra samfunnet om de ikke selv har noen som helst kontroll over sine egne handlinger?
Vis hele sitatet...
Spørsmålet ditt ser ut til å implisere at jeg er veldig tilbøyelig til å svare ja på slikt. Igjen minner dette om svarthvit-tenkning.