View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Under forutsetningene du forteller, altså at de regnet de to separate bremsesporene som ett langt, ser de helt bort fra den ekstra beremseeffekten ABS-bremser har, og det kan være derfor de ikke la vekt på dine protester om at bilen din ikke hadde ABS. At de regner begge bremsesporene som ett langt taler til din fordel, ettersom det impliserer at du ikke hadde ytterligere bremseperioder uten låste hjul. Ved å regne de som ett sammenhengende bremsespor oppnår de en beregnet fart som er maksimalt så høy som farten du faktisk holdt. Det er derfor ikke så mye tvil inne i bildet som du kanskje skulle tro.
Vis hele sitatet...
Jeg sjønner hva du tenker, men det som var tingen var at de la sammen de to bremselengdene, samt mellomrommet, til en lengre bremselengde. Grunnen til at jeg fikk to bremsespor var at jeg bremset, slapp ut bremsen å huggde i bremsene igjen. Speedometeret viste ca 90 - 95km/t når jeg begynnte å bremse, mens beregningene til statensvegvesen beløp seg fra 125km/t og ned til 113km/t.
Overingeniøren fra statensvegvesen som vitnet i retten, mente også at piggdekk, sommerdekk såvell som dekk med eller uten mønster hadde samme bremselengden. Å dette tok dommerne for god fisk.