View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men så er ikkje det resultat av planøkonomi. Iallefall langt fra utelukkande derfra. Lav grad av mekanisert landbruk, ekstremt forbruk på militæret, så godt som ingen kontakt med omverdenen er vel meir sannsynlige årsaker. Gudane vite kva nordkorea kunne fått til om dei hadde blåst ressursane dei nyttar på militærmakt inn i auka levestandard...

Poenget her er at det er for enkelt å sei at Nord-Korea er mislukka grunna planøkonomi. Samme gjeld Soviet. Begge gikk etter mi meining til helvete fordi dei satsa for mykje på ideologi, og for lite på vitenskap, på så godt som alle felt unnateke militæret. Sjå t.d. Trofim Lysenko.
Vis hele sitatet...
Det du sier er mye sant, jeg gjorde det for enkelt. Kommunismen slik den har vært praktisert gir ikke rom store rommet varierte løsninger.
Ting ble gjort av politiske grunner istedenfor praktiske.

Min mening er at viss markedet kunne bestemt noe av hvor ressursene ville gått ville det gjort at at man satset i de områdene nettopp fordi det ville gitt profitt.
Jeg har som du sikkert skjønner liten tro på byråkratiet.

Nord Korea er veldig spesielt og viss de hadde tillatt import av matvarer eller kanskje lagd traktorer, istedenfor deler til tanks og artilleri , så ville de hatt bedre utsikter.
Men jeg tror ikke planøkonomi ville kunne løftet levestandarden i nord i nærheten av den i sør.