View Single Post
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Taliban og andre ytterliggående grupper er sterkere nå enn noen gang, mye på grunn av nettopp okkupasjonsstyrkene i Irak og Afghanistan. Bare det at Norge har soldater der nede bidrar til å "sette oss på kartet" for terrorangrep her hjemme - soldatene gjør sikkert bare jobben de har blitt satt til, men målsetningen har på ingen måte norske interesser som mål. Jeg må nesten spørre: Finnes det noen eksempler på innføring av demokrati ved langvarig okkupasjon som har fungert?

Minner om at Sovjet prøvde å okkupere Afghanistan en gang i tiden. Det gikk ikke så bra. USA prøvde å føre krig i Vietnam, for å hindre at kommunismen skulle vinne i regionen, retorikk som minner mye om den vi hører nå. Jeg trenger vel neppe å minne noen på hvordan dét gikk...
Vis hele sitatet...
Når vi har betalt for denne krigen burde Afghanistans fremtid være av innteresse for de fleste av oss. Hva mener du med at opprørerne er sterkere nå enn før? Min oppfattning er at NATO er i kontroll over større deler av Afghanistan, at opprørerne har lidd store tap og at de fleste afghanere har et bedre forhold til vestlige makter enn til Taliban.

Vedrørende spørsmålet ditt: Okkupasjonen i Irak ga ikke noe velfungerende demokrati, men folk føler seg tryggere nå enn før amerikanske styrker gikk inn i landet. Før krigen i Irak var byene helt øde om kvelden og natten, men nå blomstrer gatene og markedene av liv og handel.

Jeg mener ikke at norske styrker skal kjempe krigen i Afghanistan helt ut, men ikke trekke ut før kampen er overlatt til regjeringssoldatene. Det er ikke tilfelle enda, selv om det var først og fremst regjeringshæren som nedkjempet Taliban i Swat-dalen og fikk kontroll over Talibans siste hovedkvarter; Mingora.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ikke en gang romerriket, styresettet som ble modell for moderne demokrati, hadde mulighet til å okkupere et land for så å opprettholde total kontroll.
Resultatet ble istedet total kollaps.

Det er på tide å tenke annerledes.
Vis hele sitatet...
Forskjellig fra Romerriket prøver ikke vi å legge under oss hele verden. Afghanistan må selv ta ansvar, men de trenger mye hjelp for å få det til.