View Single Post
Sitat av brgz Vis innlegg
Det er jo selvfølgelig så det ikke skal gjenta seg og at det er forebyggende hvis nabomannen blir tatt.
Vis hele sitatet...
Det er svært omdiskutert hvorvidt forbud og straff virker avskrekkende. Kan du underbygge denne påstanden?
Sitat av brgz Vis innlegg
Blir det lovlig, åpner de alle dørene for de som faktisk er i tvil om de skal røyke eller ikke. Jeg var en av de, og er happyhappy for at det er ulovlig, ellerså hadde jeg også prøvd i mine yngre dager.
Vis hele sitatet...
Vel, som det har blitt påpekt en rekke ganger i denne og andre tråder, viser tall fra andre land at avkriminalisering ikke nødvendigvis fører til økt rekruttering. Det du sier stemmer kanskje for ditt eget vedkommende, men generelt sett lar ikke folk seg affisere av lovverket. De som vil prøver prøver, entene det er ulovlig eller ikke, og de som ikke ønsker å prøve, lar det være.
Sitat av brgz Vis innlegg
Enten må det være lovlig eller ulovlig. Det kan ikke være lovlig for de som takler det, men ulovlig for de som takler det. Kjipt for de som takler det.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig skal det ikke bli slik at de som ikke takler rusmidler, og utvikler et usunt bruksmønster, skal straffes, mens de som klarer seg fint ikke skal det. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg; hvem tjener på at brukere straffes? Dette gjelder både de som ikke har en problemartet bruk, og de som er skikkelig på kjøret.
Sitat av brgz Vis innlegg
Uansett så har ikke noen godt av hasj.
Vis hele sitatet...
For det første er dette feil. Cannabis kan benyttes som legemiddel. For det andre; hva så? Skal alt som ikke er bra for oss forbys med lov? Kan ikke folk få bestemme selv?
Sitat av brgz Vis innlegg
Hasj er også et mye verre og tyngre stoff enn alkohol i mine øyne. Alkohol har aldri ødelagt noen jeg vet om, men hasj derimot.
Vis hele sitatet...
Det er kankende likegyldig om vennene dine er alkoholikere eller ikke. Faktum er at alkohol tar langt flere liv, leder til flere trafikkulykker, voldsepisoder og andre kriminelle handlinger enn det narkotika gjør.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
De som faller utenfor må få hjelp, men jeg mener det bør straffes å bruke tyngre stoffer. Ikke fordi det er verdens største forbrytelse i seg selv, men med å ødelegge livet sitt på en slik måte så blir man en stor kostnad og en belastning for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ja, de tunge misbrukerene er en byrde for samfunnet. Men det er alle andre som er syke, uføre eller handikappede også. Skal disse straffes? Blir byrden på samfunnet mindre av å straffe dem som allerede sliter?
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Klart det må straffes, slik at unge/barn ikke ønsker å ende opp på samme måte.
Vis hele sitatet...
Igjen; det er omdiskutert hvorvidt forbud og straff har en preventiv og holdningsskapende effekt som gjør at færre prøver ulovlige rusmidler.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Narkomane, altså en person som missbruker et stoff på en slik måte at det får negative konsekvenser for det normale liv, ødelegger for min frihet i den form at de bruker mine penger på å finansiere misbruket sitt.
Vis hele sitatet...
Dette kunne jo lett vært ungått om rusbruken til den narkomane var avkriminalisert/legalisert, slik at vedkommende ikke lenger var definert som kriminell. Personen kunne da fått seg en ordentlig jobb, som kunne finansiert bruket, og vel så det.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
All rus kunne for min del blitt lovlig, men da skal de være krav om umyndiggjøring og innleggelse på av-rusning om man vil ha trygd. Det sier seg selv at staten ikke skal spandere dop.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Vi lever i en velferdsstat, og det skulle bare mangle at de som er syke og trenger hjelp skal få den hjelpen de trenger.
Sitat av Jailbait Vis innlegg
Slik som systemet fungere i dag, er ikke landet klart for noen form for legalisering spør du meg.. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at dagens system ikke fungerer!