View Single Post
Det her er grunnen til regjeringen for at vi er i Afghanistan.

Basically (i mitt hode) er det for å bekjempe ekstremisme og gi folk menneskelige leveforhold. Kvitte seg med "taliban" fordi de er en trussel for utviklingen, samtidig gi Afghanistan muligheten til å ta vare på og utvikle sitt eget land etter demokratiske og humane regler.

Ikke rart noen av soldatene kan bli "onde" når de ser for seg konemishandlere, drapsmenn og torturister "hvor enn" de befinner seg. Tviler på at soldatene ser på noen av de afghanske som deltar i opprørsgrupper, som noen "Max Manus". Og at de attpåtil dreper en kompis kan nok gjøre noe med hvem som helst, hvertfall når man ser på dem som gjør det som ondskapen selv og ser på seg selv som frigjørere.

Men flere av uttalelsene er lite gjennomtenkt og den viking-holdningen er egentlig bare kvalm. Dette burde egentlig alle forstå, at det vil lage store oppslag og er egentlig jævlig unødvendig når dem befinner seg i krig. Vikingene har ikke akkurat et godt rykte heller og jeg assosierer dem ikke med noe positivt.
Og jeg som hater verden fra før blir ikke akkurat glad for at jeg bruker skattepengene mine på en evig krig som hele tiden blir styrt av internasjonale samfunns økonomiske interesser.
Men siden Afghanistan er en "viktig" del av historien så er det tydeligvis at noen føler et visst ansvar for å rydde opp i den utviklingen de en gang bidro til. Hadde jeg vært USA hadde jeg nok følt et vist ansvar for befolkningen der.

Men skal man være realistisk er det er faktisk nødvendig med krig mot ekstreme holdninger for en "riktig" og god utviklingen av verden.

Synes vi kan sende et par leiemordere over grensa til søta bror og ta livet av 20 folkevalgte. Så kan dem gå etter de som grupperer seg mot resten av verden.
De er ikke millimeteren bedre enn taliban og resten av de ekle menneskene på denne jorda.


Og nå kanskje noen tenker at jeg ikke er noe bedre enn dem selv? Vel, ville ikke du tatt livet av Hitler, Mao, Pot, Saddam, Bin Laden samt en hel gjeng til om du hadde muligheten?

Gi en gal person makt og han blir 100 ganger verre.