View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Står du fortsatt fast på det du mener om personer med psykiske lidelser?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at når handlingen har funnet sted så har ikke motivasjonen til personen som utførte den noen formildende effekt.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva med flere uaktsomme drap? Skal også føre til dødsstraff?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet ja. Har du for vane å drikke på deg en god promille og forørsake dødsulykker er det etter min mening fortjent. Første gang er det jo helt klart uaktsomt. Etter andre og eller tredje gang er det noe som skurrer litt. Ikke at personen bevisst kjører over folk i trafikken, men etter første gang står det ganske klart for personen at rus og bil ikke passer fint sammen.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Tenkte mer på bøddelens eventuelle hevnmotiver/mordlyst.
Vis hele sitatet...
Habilitet er ett godt poeng ja, bøddelen bør kansje ikke være ikke være for nært tilknyttet ofre av personen som skal henrettes. Krav om god vandel (ingen voldsdommer) er også en selvfølge.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Her snakket du ikke om at staten skulle være bedre.
Vis hele sitatet...
Behandlings og oppfølgingstilbudet staten gir til trengende burde helt klart være mye bedre, men den enkelte bør, etter min mening, være ansvarlig for å oppsøke hjelpen og dra nytte av den.

Det bør ikke være statens jobb å finne ut at noen trenger hjelp og så sy puter under armene på dem. Staten bør da også være mer lydhør for bekymringsmeldinger fra pårørende.

Som nevnt, i en perfekt verden har man rett på den hjelpen man trenger, men har selv plikt til å oppsøke og nyttigjøre seg av den hjelpen.