View Single Post
Sitat av kilroy1995 Vis innlegg
Tror det er viktig å tenke på at de aller fleste som faktisk dreper folk (drapsmenn), ikke bare er tvers gjennom onde personer som går rundt i gatene på jakt etter noen å drepe bare for moro skyld. De fleste drap skyldes lange konflikter og krangler, og det er også mange av dem som blir utført under påvirket tilstand (alkohol, narkotika og annet moro). Selvfølgelig finnes det folk som har drept andre mennesker rett og slett fordi de er syke i hodet, men disse menneskene trenger terapi, ikke dødsstraff. Når folk er for dødsstraff, kommer det vel litt av det intrykket de har av drapsmenn.
Og har noen tenkt på akkurat hvorfor det finnes dødsstraff? Er det for å hindre drapsmannen i å begå flere drap? Er det for å skremme andre folk fra å følge i hans fotspor? Eller er det rett og slett bare den "moralske" delen av oss som synes det er til pass for ham, og mener det er rettferdig?
Vis hele sitatet...


Se for det følgende scenario:

Jeg møter deg på gata, drar fram en hagle fra under jakka og skyter deg helt uten forvarsel.

Hvordan vil du klassifisere denne handlingen? Hvordan blir den fra dine pårørendes ståsted? Fra ditt? Mitt?

Sett at det var en lilla frosk som satt på skulderen min og befalte meg å gjøre det.

Hvordan vil du svare på de forrige spørsmålene da?

Er det en formildende omstendighet at jeg har blitt veldig godt kjent med Jack Daniels rett før jeg begår handlingen? Eller er det formidlende at vi er gamle kompiser som har kranglet frem og tilbake over den samme dama de siste 5 årene?