View Single Post
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor er det ikke det?
Vis hele sitatet...
Vedkommende har fortsatt begått en ganske grusom handling, om det er fordi stemmer i hodet hans ber han gjøre det eller fordi han bare syns det er artig er handlingen like ille.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Vel, men her motsier/korrigerer du deg selv. Sjåføren har, såvidt jeg har fått med meg, fortsatt begått et drap (som jeg er inderlig glad vedkommende vil bli frikjent for i dette scenariet).
Vis hele sitatet...
Det er da klart forskjell på uaktsomhet og uheldighet. Om sjåføren har holdt normal fart osv. er det ikke sjåførens feil om en tulling vil leke crouching tiger midt i veibanen iført helt sorte klær. Her må vi vel være enig i at det er tullingen som står for den uaktsomme handlingen. Det blir på alle måter feil å straffe en person for idioti begått av andre.
Tilsvarende om en person med ekstrem sjokoladeallergi bestiller en sjokoladekake på det lokale bakeriet og dør som følge av å spise denne. Bakeren har ikke gjort noe som helst galt, men har blitt offer for idioten.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Vel, men da må du spesifisere nærmere hva du mener (:
Vis hele sitatet...
En del av en soldats jobb er å delta i krig og om nødvendig ofre livet sitt. En vernepliktig soldat er i utgangspunktet ikke soldat av egen fri vilje, men av tvang. Da mener jeg det blir galt å sende vedkommende i en strid som ikke direkte er til for å verne landet mot angrep.
En vervet soldat er soldat på helt frivillig basis og da ser jeg ikke noe galt i å benytte denne i en offensiv krig (så lenge krigen er lovlig etter Genevekonvensjonen).

Sitat av Jonta Vis innlegg
Du mener motparten bruker dårlig argumentasjon, men bruker selv den samme?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at appell til tradisjon er ett så overbrukt og useriøst virkemiddel at jeg konsekvent benytter den som motsvar til de som drar det inn i debatter. Det er i mine øyne det samme som å dra statistikk ut av baken for å virke smartere.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvor skulle vedkommende rekrutteres fra? Og: Hva faen mener du med "i utgangspunktet"?! (Irritasjon fordi folk bruker dette uttrykket særdeles mye uten at det ser ut til å passe)
Vis hele sitatet...
Brukte "i utgangspunktet" fordi saken om selvutløst henrettelsesmetode var for å fjerne behovet for en statsansatt bøddel. Fra starten av har jeg ikke noe imot en slik stilling så min digresjon på temaet selvutløst henrettelsesmetode er mer som en potensiell ekstra mulighet, ikke en løsning på noen problemstilling. Mener derfor at mitt bruk av "i utgangspunktet" er helt på sin plass.

Bøddelen kan forøvrig rekrutteres fra befolkningen generellt. Gjerne en med medisinsk bakgrunn (for å ha grunnleggende kunnskaper og ikke forverre de fysiske lidelsene til dødsdømte) eller tidligere soldater som kansje har tatt liv før og bedre kjenner sine holdninger til dette.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Dette er noe jeg også har tenkt på. Jeg tipper du mener innenfor visse rammer. ("Jeg vil pules til døde av Dolly Parton!").
Vis hele sitatet...
Helt klart, gjerne noe Ala Carte oppsatt av staten på forhånd. Tenker mest på standard metodene som giljotin, henging, skyting, strøm, giftsprøyte, giftampull/drikke.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Men hva om den henrettede er uskyldig?
Vis hele sitatet...
Derfor må det stilles strenge krav til bevisførsel. Er det levnet tvil om skyldspørsmålet bør det ikke være mulig å ilegge dødsdom. Ser også for meg at det burde være en "buffer tid" fra dommen avsies til den fullbyrdes. Gjerne ett år for eksempel. Det betyr at henrettelsesdatoen settes ett år etter domsavsigelse og at den dødsdømte kan få saken sin gjennopptatt om nye bevis skulle dukke opp i denne perioden. Dukker det ikke opp noe som domstolen kan godkjenne som bevis blir dommen fullbyrdet på satt dato uten noen utsettelse.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg har veldig lyst til å gå ut ifra at du mener alt dette i henhold til sinnsfriske personer, men det kan jeg, på grunn av dine tidligere spesifiseringer, ikke gjøre.

Mange vil ikke ha muligheten til å "rehabilitere seg selv", hva enn du legger i dette. Å psykisk rehabilitere seg selv, tja. Jeg ser for meg en todimensjonal persjon som skal forklare tredimensjonalitet. Eneste mulighet jeg ser for at dette er mulig er om vedkommende til tider er "sinnsfrisk" (tredimensjonal).

Dog vil dette såklart variere kraftig fra tilfelle til tilfelle.

Mener du også at en person som myrder noen, stikker av i panikk, og i flukten ser seg nødt til å drepe igjen er skyldig i ikke å ha rehabilitert seg selv?

Husk: Psykologer og psykiatere har en lang utdanning, som vi vanlige dødlige ikke har. Det er lett å synse om fagområdene deres, men kunnskapen de har, selv om den på langt nær er utfyllende, er kunnskap vi ikke har.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at morderen selv skal være sin egen psykolog, men jeg mener at etter at personen har drept ett annet menneske skal vedkommende tenke "Hva faen gjorde jeg nå? Jeg trenger hjelp." og så selv oppsøke en politistasjon og/eller psykolog.
Det er ikke noen naturlig handling å drepe ett annet menneske, og intet "100% normalt" menneske vil ta det drastiske steget og ta livet av ett annet. Derfor vil jo alle seriemordere være gal på ett eller annet nivå. Jeg mener at ved grov voldsutøvelse så må personen ta konsekvensen og straffen av sin handling.
Det utelukker såklart nødverge hvor jeg er for å tillate bruk av skytevåpen for å forsvare seg mot inntrenger i eget hjem. (Se tråden om "Hjemmeran" om du er nysjerrig.)

Når det kommer til personen som dreper en person i flukt fra åstedet hvor personen drepte en annen person mener jeg at handlingene må ses på i ett tidsperspektiv.

Skyter du tomt et magasin så fort du klarer og dreper to personer er det forskjellig fra om du først skyter en person og så en tid senere skyter en person til.

Skyter du en person og så dreper en annen person noe senere i flukten er det klart at du hadde god nok tid til å reagere på hva du har gjort.
Grov vold er en såpass alvorlig sak at jeg ikke ser noe problem i å stille krav til at utøveren av handlingen skal reagere på seg selv.

Som sagt, det kan finnes mange grunner til det første tilfellet, men det finnes ingen unskyldning for det andre tilfellet (såfremt det ikke er nødverge).

Forøvrig, Kudos for at du holder deg så saklig i debatten! Forfriskende å kunne ha en debatt om temaet uten å måtte høre på noen bare spy ut "omfg mord er galt lol" eller "skyt alle jævlene så blir vi kvitt dem".