View Single Post
Ok, forrige forslag omhandlet ett navn, men det er mye bra trippemusikk foruten Shpongle, selv om det er helt i toppklasse. Det er jo egentlig ingen fasit på trippemusikk, og musikk i alle sjangre kan være bra, men her er ihvertfall mine favoritter, og det er musikk om ikke bare er vakker, men påvirker trippen sterkt – i forskjellige retninger.

Rock og metall:

Pink Floyd er legendarisk og trenger ingen utdypning. Flesteparten av albumene er fantastiske.

Gong er et annet psykedelisk rock-band. Albumet Flying Teapot er en klassiker, og de nyere utgivelsene er også kule. Sjekk denne musikkvideoen!

Tool er bra, med flere albumer som er fantastiske på tripp. Anbefales!

Quintessence er et indisk-inspirert band fra sekstitallet startet av Raja Ram (Shpongle, 1200 mics, The Infinity Project, Total Eclipse) med mye god musikk.

Psytrance:

Dette er en sjanger med mye bra. Jeg liker best klassisk goa fra nittitallet, men nye ting som Anakoluth - Dwelling In The Void er kule saker.

Av de eldre sakene står Hallucinogen som det store høydepunktet. Albumene Twisted og The Lone Deranger er i særklasse hva kvalitet, oppfinnsomhet, psykedelisk og rett og slett bra musikk angår. Hør på f.eks. Deranger, Snarling Black Mable, Shamanix og Fluoro Neuro Sponge.

Planet B.E.N. er jevnt over imo ikke like bra som Hallucinogen, men to av hans låter er etter min mening på topp fem trancelåter noensinne. Mer transeskapende og intenst skal du lete lenge etter. De er Ant Invasion og Trippy Future Garden.

Det meste av Juno Reactor er bra, selv om de nyere utgivelsene deres ikke er særlig psytrance lenger. En del av musikken, spesielt på albumet Bible of Dreams var østlig-inspirert, noe man hører i låten God is God.

Andre navn som kan nevnes er Chakra & Edi Mis, Cosmosis, Doof, Electric Universe, Etnica, Hux Flux, Jaïa, Kox Box, MFG, Miranda, Pleiadians, Psychopod, Total Eclipse, Transwave og X-Dream. Hvis du liker goa som høres ut som tyggegummi (antar at det engelske ordet bubblegum passer bedre i denne sammenhengen)er Astral Projection og Man With No Name tingen. Infected Mushroom og 1200 Micrograms har jeg alltid syntes er cheesy, simpelt og tidvis teit sammenlignet med ovennevnte navn.

Ambient, psybient og lignende sjangre:

Her har vi jo Shpongle som står ut på samme måte som Hallucinogen (Simon Posford står bak begge). Førstealbumet Are You Shpongled? er klart best og mest psykedelisk, men Tales of the Inexpressible er også rimelig bra.

De to andre navnene som danner trioen sammen med Shpongle her er Shulman og Entheogenic. Shulmans førstealbum, Soundscapes And Modern Tales, er bra, men deres andrealbum, In Search of a Meaningful Moment, er klart best, og et av yndlingsalbumene mine. Hør f.eks. på The Unexpected Visitor. Shulman er også litt glitch-aktig, noe som gir et ganske spesielt og spennende resultat. Entheogenic sine to første albumer, Entheogenic og Spontaneous Illumination er etter min mening klart best.

Annet bra er Androcell (spesielt albumet Efflorescence), Bluetech (Elementary Particles), Carbon Based Lifeforms (mye kjedelig, men albumet Hydroponic Garden og World of Sleepers er flotte), Celtic Cross, Deep Forest (vakker musikk, selv om mye er ødelagt på grunn av billige rytmer), Flooting Grooves, The Infinity Project, Phutureprimitive, Seahorse Transform (låten Djaja Dub er fantastisk), Shakatura, Makyo og Younger Brother (ikke akkurat ambient, men for bra til å unnlates).



Andre psykedeliske godbiter som ikke faller i sjangrene ovenfor er Thee Psychochemickal Experience (Live At Goa Gajah) av Moksha og Divine Soma Experiment.
Sist endret av exocytose; 2. oktober 2010 kl. 17:46.