View Single Post
Interessant tema

hadde en liten fordypingsoppgave engang i tiden rundt dette. Det er tusenvis av måter å se dødsstraff på. mange ser nok på dødsstraff som bare en straff men man må også huske på at straffen er påtenkt å ha en utformende effekt på samfunnet. la meg komme med et eksempel.

I norge bor det ca 200 000 flere mennesker en det bor i Singapore. Begge landene er rike og vestligorienterte men alikevell så forskjellige når det kommer til temaet avstraffelse. I dette eksemplet skal jeg følge opp med kilder så godt jeg kan.

Singapore har en såkalt obligatorisk dødsstraff for import av rusmiddler. I Norge har vi helt andre stafferammer som kanskje gjør det mere aktuelt å innføre stoff. Ifølge tall fra kripos hadde Norge i 2001 338 dødsfall på grunn av overdoser. I Singapore ble 22 personer dømt til døden grunnet import av narkotiske stoffer ifølge wikipedia, kanskje ikke den sikreste kilden men dette tallet har stått der siden jeg sjekket sist for 2 år siden. Til "gjengjeld" for dette har singapore overdoser i svært liten grad. Man kan kanskje se på det som at Singapore dreper 22 personer som forsøker å bringe inn stoffer som kan drepe "uskyldige" og svekke samfunnet kontra å la 338 dø på grunn av et kynisk og lukrativt marked.

Når det er sagt skal det også påpekes at metoden for dødsstraff er svært lite human (om dødsstraff kan kalles humant i det hele tatt). noe som bringer oss inn på en ny interessant side ved denne debatten.

gjennom historien har vi sett at jo mere "humane" metodene for dødsstraff ble jo flere dødsstraffer resulterte det i. Før i tiden var hengeing (noe Singapore bruker i dag) og halshugging vel de vanligste metodene for dødsstraff. etterhvert kom skytevåpenet som var mye mere effektivt og dermed kunne man henrette mennesker på en metode som ikke påvirket personen som fullbyrdet den på samme måte (ansikt vekk, bind for øyne også videre). pluttselig kunne man henrette mennesker i hopetall innen en kort tidsramme og på en relativt økonomisk måte noe som gjorde dødsstraff mere lettvindt. Og så kom gassen (pluttselig var ikke nicket mitt like kult) som gjorde det enda enklere. man kunne pluttselig bare stappe mennesker inn i et rom, trykke på en knapp for så å kaste de i et hull uten å engang se personen. hadde ikke dødsstraff metodene blitt så effektive og "humane" ville nok ikke nazistene lykkes i å drepe så mange uskyldige som de gjorde.

Jeg prøver ikke a dra mot noen konklusjon utfra denne informasjonen men heller å brede synsvinkelen deres på dødsstraff. Selv om disse tallene kanskje kan virke overbevisende på en eller annen måte er det viktig å huske at dette dreier seg om to bittesmå land i en stor verden og en bitteliten del av dødsstraff sett globalt.

FMR:
http://www.fmr.no/narkodoedsfall-oek...5817-9421.html
wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Capital...t_in_Singapore

vil rette meg selv til at rusmidler kan være så mangt. er selvfølgelig illegale rusmiddler det er snakk om som for eksempel heroin osv