View Single Post
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg kan ikke fordra tobakk, men jeg synes allikevel et forbud er en dårlig vei å gå. Vi kan ikke forby oss ut av alt vi ikke liker. Skulle vi gjort det forbudt å selge snus og røyk i dag, ville vi bare endt opp med en hel masse smugling og misnøye blant befolkningen. At man selger snus og røyk trenger derimot ikke bety at det skal dyttes opp i trynet på folk, ergo har vi forbud mot reklame for tobakksvarer, aldersgrenser og lover mot å vise tobakksvarer i butikkhyllene.

Sistnevnte tiltak ble parert av store SNUS/TOBAKK-skilt, og det har fått meg til å tenke på en løsning som gagner alle parter:

Gjør snus og røyk reseptpliktig, og selg det på apoteket. Her er det bare snakk om å gå til legen og forklare at man trenger disse varene, og så får man en resept (eller råd til å slutte, hvis man ønsker det istedenfor). På apoteket skal det være et bedre utvalg enn i de fleste butikker, med adskillig lavere priser enn i dag. Priser som er tilsvarende våre naboer i sør, slik at smugling ikke er et tema lenger. Noen unntak mtp. utsalgssteder bør kanskje vurderes der mange bor uten tilgang på apotek, men apotek bør være normen for den store delen som bor i byer og større tettsteder.

På denne måten tror jeg man sender et veldig sterkt signal om røyking, slik at det blir mindre nyrekruttering og lettere å slutte for de som røyker fordi det er så tilgjengelig. Samtidig har de som oppriktig ønsker å benytte seg av tobakksvarer ingenting å klage over - de får både bedre utvalg OG lavere priser.

For å oppsummere forslaget om reseptbelagt tobakk:
1) Man slipper forbud.
2) Man hindrer nyrekruttering.
3) Eksisterende røykere får et bedre tilbud, enten de ønsker å slutte eller fortsette.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke tobakk på resept høres dumt ut i det hele tatt, da forbud over natten selvsagt hadde ført med seg mange andre problemer. Alt for å hindre rekruttering. Dog synes jeg ikke prisene trenger å bli lavere. Men som sagt, veldig interessant forslag.