View Single Post
Sitat av SSThunder Vis innlegg
[...] Flere biler er over dobbelt så dyre i Norge som de er i andre land. Og ja, det er like stor forskjell på 400.000 og 800.000 som på 1 og 2kr. Alt er relativt. Klart at er man en politiker som tjener godt så har man med andre ord rå til å sitte å prate svada om å øke avgifter og gjøre narr av FRP som ønsker billigere bensin(bl.a). Og FrP har jo helt klart forstått dette for lenge siden, bare så synd en del blant Norges folk ikke henger med helt enda. [...]
Vis hele sitatet...
Det virker som du ikke har snev av perspektiv her. Det virker som om du tror at å øke avgifter gjør at folk får dårligere råd. Tror du pengene fra økte avgifter bare forsvinner ut i løse luften?

Vi er en av de landene med desidert høyest kjøpekraft i verden, og samtidig en av de med desidert høyest likhet i inntekt. Selv om en bil er mye dyrere i Norge enn i mange andre land, er det vesentlig enklere for en gjennomsnittlig nordmann å kjøpe enn bil.

Hvis vi skal snakke om å endre på avgiften må det være på grunnlag av hvordan vi vil vektlegge hva som er viktig i samfundet vårt. Jeg tror jeg med trygghet kan si at det er særdeles få som har problemer med å kjøpe seg bil her i landet. Men kanskje avgiftene gjør det vanskeligere å kjøpe bil #2? Eller å kjøpe en bil av bedre kvalitet som kanskje har bedre bensinøkonomi? Skal man bare blindt sette ned avgiftene for å løse disse problemene, eller skal man finne mer intelligente løsninger?

Når det gjelder alkohol vil jeg også tørre påstå at det er ingen her i landet som har problemer med å ha råd til et normalt sunt inntak av alkohol. Men en ting jeg har lagt merke til er at andre land med lavere alkoholavgifter har en kultur hvor verten, selv på en ungdomsfest, kjøper inn all drikken, og du blir sett litt rart på hvis du tar med deg egen drikke. Så avgiften påvirker definitivt kulturen vår rundt alkohol. Vi har forøvrig et ganske lavt alkoholkonsum her i landet. Er det dumt?

En annen mer intelligent kritikk mot alkoholavgiften, er at det kanskje oppfordrer til å spare alle alkoholpengene til helgefyll, noe som er et ganske usunt drikkemønster. Det er bedre å spre det utover uka. Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at det er alkoholavgiften som er skyld i det. Men det kan diskuteres.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...PP)_per_capita
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ncome_equality
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ol_consumption

Sitat av SSThunder Vis innlegg
Og når vi bor i et land som Norge så må jeg vel kunne velge hvilken bil jeg ønsker å kjøre akkurat som du får velge hvilken buss/trikk/tog du skal ta. Vil jeg ha en BMW 530d som bruker 0.6 på mila(målt selv) istedenfor en 1.3l riskoker som pusler på 0.4-0.5 så burde det ikke være slik at staten skal straffe meg av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om straff, det handler om å sette kostnadene på bilen relativt til kostnadene bilen har for samfunnet. Det har seg slik at du lever ikke isolert fra verden rundt deg. Hvis du driver et kjemisk prosessanlegg f.eks., og pumper en haug med miljøgifter rett ut i atmosfæren på din egen eiendom, så har det ingen kostnad for deg, men det er en enorm kostnad for de som bor rundt. "Det er mine penger og jeg burde kunne gjøre/kjøpe hva jeg vil med dem".. ja, du kan kjøpe en kanne bensin og tenne på et hus om du vil, men du blir pent nødt til å betale for skaden du har gjort. Nå kan det diskuteres hvor stor kostnad det er for andre at du kjører en bil som bruker litt mer på mila.. det er ganske mange faktorer med varierende grad av usikkerhet som spiller inn, men i minste fall er olje en begrenset ressurs, som også våre etterkommere burde ha rett på. (er det nå jeg skal bruke det herlige politiske virkemiddelet: "hater du barna våre?" :P)

For gutter i byene er kanskje den nye hårfrisyren til Matt Damon, diamant i øret og skateboard det som virkelig gjelder, mens på landet er det vanligvis litt mer praktiske saker.
Vis hele sitatet...
.. som å råne rundt og velte kuer? Ikke at jeg irriterer meg over kommentaren, men å definere de tingene som gutter på landet bryr som om som mer "praktiske" er litt meningsløst.