View Single Post
Sitat av Kugie Vis innlegg
For det første trenger dere en infallsvinkel, tro meg, 5-10 forskjellige argumenter og forskjellige infallsvinkel på samme plakat har ingen ting der å gjøre, det blir et veldig svakt budskap, og treffer svært få, eller påvirker for den saks skyld.
Derfor råder jeg dere til å tenke større, forskjellige målgrupper og forskjellige steder dere eksponerer.

1 plakat med ET budskap/innfallsvinkel som er rettet mot en målgruppe som er eksponert på riktig sted i forhold til målgruppe. For eksempel:

Målgruppe: Familiefar (veldig, veldig kortfattet, jeg vet)
Budskap: Barna dine er tryggere i en sofa enn i grøfta (hentet fra et inlegg tidligere, sier ikke det er et bra budskap)
Eksponere: Kollektivt, reisevei til jobb og steder denne målgruppa ferdes.

Repeat til dere har x antall plakater rettet mot x antall målgrupper, med et konkret budskap pr. plakat!

edit: Skal se om jeg får satt sammen en liten "kampanje" plan.

Eksemplene over er bare for å vise kort og enkelt, ikke en god mal. Men jeg stiller meg gjerne til rådighet for å legge ei litta slagplan evt. hjelpe til med budskap, innfallsvinkler og hva det måtte være.

Bare husk at et plakat som retter seg til en stor, generell målgruppe har mindre slagkraft enn hvis du retter den mer konkret. Kvalitet før kvantitet!

Nå som jeg har tenkt litt på utgangspunktet vårt, så har jeg kommet frem til følgende:

Siden dette er frivillighetsprosjekt med begrensede ressurser og lovlighet rundt denne kampanjen eller hva dere vil kalle det så er det kanskje ikke helt ideelt og tenke veldig stort, da blir ingenting gjennomført.
La oss si vi tar et utgangspunkt i de fire viktigste argumentene, altså fire forskjellige plakater.

Argumenter (vilkårlig rekkefølge):
1. Inntekt til organisert kriminalitet får et skikkelig ballespark (som nevnt så fint før).
2. Ressursfrigjøring for politi og muligheten til å fokusere på de store fiskene.
3. Ta knekken på overgangen fra soft drugs til hard drugs, ved å fjerne cannabis fra disse miljøene.
4. Illustrere statlig profit og kontroll ved en legalisering.

Innfallsvinkel på argumenter (brainstorming-ish):
1. Illustrere kriminalitet som dør ut, brenne "kriminelle" penger, illustrere et samfunn uten kriminalitet.
2. Illustrere at det blir begått et bankran, samtidig som politi er å arresterer en uskyldig røyker, og bankranere går fri (kritisere prioteringene),
3. Spille på følelser, vise uskyldige barn som blir vernet fra harddrugs, sette sofarøykinga med kompiser opp imot gatenarkiser (kontrast).
4. Gå for fakta, statistikk. Vise hvor lite kontroll av bruk og salg vi har.

Dette er selvfølgelig ingen fasit på hvordan dette burde gjennomføres, men heller en start på ideer som trenger innspill fra alle som er involverte eller ønsker å bidra til dette prosjektet. Alle argumenter og infallsvinkler er bare dratt rett ut av løse lufta, så er mye som kan gjøres. Idearbeid før gjennomføring er nøkkelordet, første ide er aldri svært bra!

Også tenke på det rent tekniske rundt plakatene er også veldig nyttig. Fargebruk, kontraster, leselighet etc.
Vis hele sitatet...
Der kom det jeg ikke greide å sette ord på en gang til.! Du har utdannelse innen medie?
Ta kontakt på PM om du vill jobbe litt med dette
Jeg tar meg av grafiske delen, samt. som jeg trenger noen til å hjelpe, alltid greit med noe hjelp, ideer o.l