View Single Post
Sitat av pinnsvinet Vis innlegg
Problemet mitt er de som åpenbart skifter stil til en "ultradiva" type når de går ut av skapet. (...) Stereotypen Jan Thomas etterligner har eksistert i flere tiår nå, så jeg kan ikke si meg enig i at stereotypen følger han.

(...)Klart, den stereotypen kunne aldri eksistert om ikke den var oppfunnet av noen. Poenget er at for at den skal være gyldig så må den opprettholdes, og slike folk hjelper i stor grad til med å opprettholde "diva" stereotypen.

(...)Men at folk skifter personlighet for å kunne bli mer lik sin indre stereotyp liker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
En grunneleggende forskjell mellom deg og mer er at jeg er under den oppfatning at en ikke endrer personlighet for å bli mer lik en bestemt stereotyp, om det er indre eller ytre. Jeg tror heller at homofile kan endre personlighet når de kommer ut av, eller på en annen måte får forandret livet sitt. Jeg tror dog ikke at de velger å følge en stereotyp, jeg tror heller at de kjenner seg igjen i en væremåte de liker og føler seg vel med (f.eks feminine tendenser). Stereotypen er et bilde på denne væremåten, ikke omvendt. At de ser mot stereotypen som en mulig påvirkning, som de blir utsatt for i alle medier og sosiale kretser, er vel ikke annet enn helt naturlig. Jeg tror uansett at vi nærmer oss en dyp psykologisk debatt som ingen av oss kan ha spesielt god innsikt i. Felles for mennesker er at vi i aller høysete grad er ignorante.

At du sier at Jan Thomas etterligner en stereotyp, er jeg helt uenig i. Stereotypen har eksistert lenge, ja. Men Jan Thomas følger vel ikke stereotypen, han følger heller den kulturen han føler seg vel med. Og den kulturen har nok eksistert lenger enn stereotypen. Det er stereotypen som, reflekterer kulturen.

Altså, det vi oppfatter som en stereotyp har så mange dypere røtter enn at alle individene som faller innenfor den gruppen er "like". De har likhetstrekk, men det har alle mennesker. "Alle" relaterer seg med en gruppe i samfunnet. Stereotypen er humoristisk, typisk bilde på denne kulturen/gruppen. Ikke omvendt.

Det er ikke divaene som opprettholder stereotypen om divaene, de er oss, dere, alle som observerer. Stereotypen eksisterer så lenge mennesker ser på likhetstrekkene mellom individer. Og det vil vi alltid gjøre, for mennesket liker å gruppere andre.