View Single Post
Sitat av RydEN Vis innlegg
Men etter mine 10 år med norsk så har jeg ingen skrivefeil. Det jeg ikke har fulgt med på en formulering, men det er noe jeg egentlig utvikler selv ved å holde meg på et forum.
Vis hele sitatet...
Mulig du ikke har så mange ortografiske feil, men hva betyr egentlig den siste setningen?

Jeg synes DumDiDum kom med et ganske så ålreit forslag. Allikevel synes jeg det er feil. Når det gjelder norskundervisningen på studiespesialiserende linjer (yrkesfaglig har jeg andre meninger om), synes jeg faktisk at man burde slippe å bruke tid på å lære folk grunnleggende norsk. De som går der, gjør det jo som regel for å studere videre og rett og slett være veldig teoretiske av seg i mange år. Da synes jeg man burde kunne spesialisere seg litt i norsken og lære litt mer enn man nødvendigvis har bruk for som snekker. Dette gjør man jo i andre fag også.
Poenget er iallfall at de elementære kunnskapene skal være på plass i løpet av den obligatoriske skolegangen - det skal ikke være forbeholdt akademikere å skrive godt norsk (og akademikerne må selvsagt også kunne det).