View Single Post
Som TheGEEK sier så vil du ved første offisielle henvendelse fra RIAA/MPAA e.l. få en utestengelse. Disse har selskaper som overvåker f.eks. torrent-trafikk kontinuerlig og sender ut e-poster med informasjon til ISPen til alle som de mener bidrar til å spre deres materiale. Vanligvis mottar ISPer haugevis av disse daglig, men gjør ikke så mye ut av det før de får flere klager per person - og da sender de deg en e-post og ber deg slutte.

Uninett, på sin side, gir deg en advarsel første gang de mottar en slik henvendelse. Nettilgangen din blir fratatt deg til du har godtatt denne advarselen, og dette tvinger deg i realiteten til å godta anklagen. Jeg ble selv anklaget for å ha lastet ned en episode av South Park (en serie jeg ikke følger med på) via TPB, men hadde ingen mulighet til å renvaske meg fra denne anklagen. Dette kom også midt i eksamenslesingen, og jeg ble uten nett i en ukes tid på grunn av dette. I følge FAQen så er sanksjonene for deling av kopibeskyttet materiale som følger:

1. gang: Advarsel og utestengelse til den blir godtatt.
2. gang: 14 dagers utestengelse
3. gang: 30 dagers utestengelse
4. gang: 90 dagers utestengelse samt rapport til studiestedet, aka disiplinærsak.

Nedlastingsgrensen er derimot en helt annen ting. Her varierer det litt hva som skjer, men du får enten redusert hastigheten til 64kbit (eller stengt av helt, spenningen i veggkontakten forsvinner) i først 2 dager, så 4, 8, etc. Får du ikke full utestengeles kan du surfe på NTNU sine subdomener og dermed aksessere webmail o.l. It's-learning fungerer derimot ikke. I korte trekk bør du derfor sørge for å aldri laste ned "populære" ting via åpne trackere, og se deg om etter interne DirectConnect-hub'er. Intern trafikk telles nemlig ikke mot denne grensen.