View Single Post
inhabil
Matthiesen's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg ville heller tippet på at routeren kneler ganske ofte.
Det jeg ville anbefalt er å få routeren over i bridge, deretter koble på en boks med to NICs som har pfSense installert som klarer mye mer tilkoblinger enn den stakkars ADSL-boksen.

Switchene er sikkert helt ok, du nevner ingenting her om modeller på switcher, men man trenger ikke noe hyperaktivt bra for et slikt oppsett.

I tillegg kan du bytte ut nettverkskontakter med nye som du kan kjøpe i fempaks fra ELFA eller f.eks biltema \ clas ohlson.

Hva er vits med mer enn en kontakt per leilighet ? Hver leitaker kan godt stå for sin egen switch internt i leiligheten, men dersom det allerede ligger kablet opp kan du sikkert bruke eksisterende ledningsnett, men dersom du har mulighet, få noen med skikkelig måleutstyr (fluke f.eks) til å sjekke at kablene er OK.

Behøver du trådløst i tillegg anbefaler jeg dedikerte aksesspunkter og captive portal via pfSense.

Når det gjelder switchen du har spesifisert, way overkill for oppsettet deres ville jeg si, jeg ser inget behov for managed mulighet, hvis dere ikke har lyst å isolere hver enkelt leilighet til et eget VLAN.
Vis hele sitatet...
Kongesvar Atx! Jeg går utifra at kabelnettet faktisk fungerer, og som du sier kan det nok være en slik standardrouter står for hele problemet. Modell på ting vet jeg ikke noe om, da alt er låst inn i en annen leilighet. Skal ta turen innom og notere ned.

2 av 5 leiligheter har trådløst nettverk ut fra sine kontakter. Det må kunne fortsette, fordi dette kabelrotet gidder ikke jeg slite med i hvertfall.

Og hva er NIC i boksform? Betyr det en stasjonær server med 2 NIC og installere pfSense? Sorry om jeg blander alle utrykk i hytt og pine.
Sitat av Rindal Vis innlegg
Om alle leietakerene seeder med utorrent eller bruker linja kraftig midt på dagen så er det ikke så rart en standard router/switch kneler.
Vis hele sitatet...
Vel.. Man må jo forvente at alle faktisk skal få drive på med sitt, uten at nettet forsvinner helt. At det går treigt om naboene laster ned som pokker, har jeg ingen problemer med. At nettet forsvinner i flere døgn i strekk pga ting svikter er det store problemet.