View Single Post
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Hvis noen ytrer at de mener gud hater noe/noen, så tror jeg domstolene ikke vil forby slike ytringer - teknisk sett så ytrer man jo bare en påstand om at andre hater, ikke at man bør hate. Hver gang media intervjuer en nynazist f.eks. så sprer de teknisk sett hatefulle påstander som denne personen måtte ha, men de refererer jo bare hvordan en annen person tenker.
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke dette kan sidestilles — å gjennomføre et intervju med en nynazist, og å aktivt oppsøke folk du hater for å ytre offentlig at du hater de gjennom en "proxy" du velger å kalle Gud. Media oppsøker nynazisten og søker hans utsagn, mens det i dette tilfellet er snakk om kristenfundamentalistiske homofober som aktivt oppsøker de de misliker, kun for å fortelle de nettopp det.

Sitat av Kinseek
Å tvinge mennesker som har et veldig sterkt syn om homofili til å holde kjeft anser jeg som veldig feil.
Vis hele sitatet...
De har kanaler til å forsøksvis drive seriøse og relativt saklige diskusjoner om f.eks. hvorvidt homofili er noe medfødt og statisk eller om de kan "helbredes". De kan med andre ord ytre seg, men de bør gjøre det på en saklig og ikke-hatefull måte. Akkurat som forskjellen på en debatt i ordnede former om svært streng innvandringspolitikk og å brenne kors i hagen til mørkhudede.

Sitat av Kinseek
Inntil nylig var også blasfemi forbudt - uten at hverken domstolene (eller du ville jeg tro) var enig i at vi burde dømme ytringer rettet mot gud.
Vis hele sitatet...
Guder er ikke dokumentert at eksisterer, og det kan argumenteres i fleng for at en negativ ytring om en gud kun vil skade ytreren, hvis nå denne guden skulle eksistere. Det er imidlertid liten tvil om at homofile eksisterer og at hatefulle ytringer om deres personer med grunnlag i deres legninger skader de homofile i urimelig grad.

EDIT: Bare for å gjøre det klart, angående din sidestilling med medias videreformidling av nynazisters synspunkter, så gjør media det tydelig at dette ikke er deres egne meninger, men nynazistens. Personer med slike plakater gjør det derimot ikke, men tvert i mot heller tydeliggjør at de deler dette synspunktet med sin gud. Og, Straffeloven §135a sier også at "medvirkning straffes på samme måte".