View Single Post
Sitat av Hellblazer Vis innlegg
Eh nei? De kristne forteller bare sannheten etter deres syn! Er lov med ytringsfrihet! Gud skapte oss som mann og kvinne, ikke som mann og mann, eller kvinne og kvinne.
Vis hele sitatet...
Det er lov med ytringsfrihet, men det er ikke lov med hatefulle ytringer basert på rase, religion eller legning:
Sitat av Straffeloven
§ 135a. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt offentlig setter frem en diskriminerende eller hatefull ytring, straffes med bøter eller fengsel inntil 3 år. Likt med en offentlig fremsatt ytring, jf. § 7 nr. 2, regnes en ytring når den er satt frem slik at den er egnet til å nå et større antall personer. Som ytring regnes også bruk av symboler. Medvirkning straffes på samme måte.
Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres
a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,
b) religion eller livssyn, eller
c) homofile legning, leveform eller orientering.
Vis hele sitatet...
Å unnskylde dette med ytringsfrihet er altså ikke noe argument. Videre kan jeg stille meg utenfor gudstjenester med plakater med utvalgte ord fra bibelen som medfører at hele gjengen skal steines til døde. Men jeg velger å la være fordi jeg ikke er en svak og hatefull moralsk parasitt som jevnlig må blåse opp sitt vaklende selvbilde ved å rakke ned på andre mennesker — det samme kan ikke sies om holderen av plakaten i bildet.

Hva mener du egentlig med at "Gud skapte oss som mann og kvinne"? At siden en mann og en kvinne kan få avkom, så er dette det eneste rette? Er du klar over at sannsynligheten for at mennesker og sjimpanser kan få avkom sammen er forholdsvis stor? Mener du dette spiller inn i det moralske aspektet for hvorvidt dette er positivt eller en synd? Og, som luni også nevnte, hva med de som er sterile? Hva med former for sex som ikke kan medføre befruktning?

Siden du baserer argumentet ditt på bibelen, mener du vi skal kjøre bibelsitat-duell for å se om det moralske budskapet i bibelen virkelig er så bunnsolid som argumentet ditt legger til grunn? Hvis det er det du vil, så er det bare å si fra. Hvis ikke, så foreslår jeg at du baserer utsagnene dine på noe litt mer reellt og solid enn håndplukkede sitater fra en bok som i neste øyeblikk fordømmer kvinners bruk av bukser i nøyaktig samme ordlyd som den fordømmer sex mellom to menn.