Tråd: LSD - Level 5
View Single Post
Sky
Sky's Avatar
DonorModerator
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har ingen erfaring med psykedeliske stoffer og har derfor noen spørsmål:

Er det nesten garantert at man vil få en eller annen voldsom innsikt i seg selv og svar på hvorfor du finnes osv.
under en tripp på LSD?
Det later til at "alle" prater om slike dype emner etter en tripp.

I all enkelhet lurer jeg på om man alltid blir så voldsomt spirituell under en tripp som er middels kraftig eller kraftigere?
Vis hele sitatet...
Gode og interessante spørsmål. Det er neppe slik at alle og enhver blir spirituelle etter å ha eksperimentert med psykedeliske stoffer, men det er en veldig gjennomgående tendens i min oppfatning. Både hos mennesker som har en dragning mot spiritualitet, og hos mennesker som overhodet ikke har noe kjennskap til det på forhånd.

Det er mange som får svært kraftige spirituelle opplevelser når de inntar psykedeliske stoffer, men det er sikkert like mange som ikke får det. Det har nok mye å gjøre med set og setting, samt hva slags forventninger og perspektiver man tar med seg inn i opplevelsen - og ikke minst hva man tar med seg ut av opplevelsen.

Det er jo opp til enhver sin tolkning hva man skal dra ut av opplevelsen i etterkant. En person kan få en mystisk opplevelse og ta det som ren hjernekjemi, og tenke seg at hjernen ikke klarer å skille mellom seg selv og sine omgivelser som følge av stoffets interaksjon med sentralnervesystemet, mens en annen kan ta det som en dyp spirituell opplevelse hvor h/n får kontakt med en dyp, fundamental del av virkeligheten vår som følge av en endret bevissthetstilstand hvor man er i stand til å oppfatte deler av vår virkelighet man ikke gjør til vanlig. Fenomenet er dòg akkurat det samme (et fenomen som ofte oppstår på psykedeliske stoffer), hvor den eneste forskjellen er hvordan man ser på det i etterkant.
Sist endret av Sky; 25. juni 2010 kl. 12:16.