View Single Post
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dersom Israel ikke sender inn forsyninger er det fordi de er onde, og dersom de sender inn forsyninger er det et skjult avskyelig motiv som ligger bak.
Vis hele sitatet...
Påstandene har hele tiden vært at Israel sender inn altfor lite av den nødhjelpen som skal gjennom. At de plutselig sier seg villige til å sende inn noen rullestoler, selv om de i utgangspunktet ikke gjør dette, når de er under et enormt diplomatisk press, peker i retning av å kjøpe seg godvilje. Og mye av grunnen til denne konklusjonen er at liknende velvillighet aldri har vært varig før, og dermed etter all sannsynlighet er et hurtig forbigående fenomen denne gangen også.

Sitat av Drachir
Israel er ikke en abstrakt størrelse, én bevissthet. Det er tvert om, akkurat som Norge, en stat, bestående av mennesker, som kan være korrupte og forsåvidt ha et forvridd syn på virkeligheten, men også av mange gode folk. Denne demoniseringen av Israel har omtrent like mye for seg som å si at alle palestinere er selvmordsbombere to be.
Vis hele sitatet...
Hva er dette? Mener du at vi ikke kan dømme Israel (og ikke deres innbyggere, slik du gjør i ditt forsøk på analogi med palestinere) på bakgrunn av deres hensikter og handlinger, fordi det kanskje befinner seg en eller annen statlig ansatt som er uenig i fremgangsmåtene, eller "bare er offer for sitt egne forvridde syn på virkeligheten"? Skal vi bare tenke slik ovenfor Israel, eller skal vi også tenke slik ovenfor andre overgripende styresmakter, slik som Nord-Korea, Burma, Sudan, Iran, taliban-regimet og gamle nazi-Tyskland?

Sitat av Drachir
Når jeg ønsker å uttrykke at jeg synes det er kritikkverdig av Hamas å blokkere innsendelsen av disse forsyningene, da de nekter sivilbefolkningen en hjelp de sårt trenger, forstår jeg ikke hvordan dere klarer å se på dette som et forsvar av Israel. Dere har tydeligvis blitt så vant til Israel vs Palestina vinklingen, at dere ikke evner å se at en kritikk av den ene parten ikke nødvendigvis er et forsvar av den andre.
Vis hele sitatet...
Jeg tror heller det er du som drar det litt langt. Du kom med kritikk av Hamas, og det ble påpekt at kilden du kom med er svært langt fra nøytral, hva som var den oppgitte hensikten til Hamas med å nekte innsending (noe du ikke nevnte), og at det er Israel som er bremseklossen for hva nødhjelp inn til Gaza angår. Å dra det over til at vi hater Israel og mener de er onde er et ganske drastisk skritt.

Sitat av Drachir
Jeg gir langt faen i hvorfor Israel ikke sender inn nødvendige forsyninger, dersom dette berøver et barn middagen den dagen.
Vis hele sitatet...
Dette får meg til å lure på om du forstår alvorligheten i situasjonen. Det er ikke snakk om noen barn som går glipp av en middag innimellom, men at mennesker sulter i hjel. De bor i ruiner, de får ikke medisinsk hjelp og de får ikke skolegang. Fordi Israel ikke slipper inn den maten de skal, og mener, eller påstår at de mener, at sement, rullestoler og A4-ark er potensielt farlig gods.

Sitat av Drachir
Så anbefaler jeg dere til å tenke gjennom hvorfor dere øyeblikkelig må komme med et angrep på Israel, når jeg kun påpeker en vederstyggelighet begått av Hamas.
Vis hele sitatet...
Den samme overdrivelsen som tidligere. Det påpekes at Hamas sine handlinger angående nødhjelpsnekten har fullstendig andre hensikter, og blekner i alvorlighet i forhold til Israels, og det er da plutselig et "øyeblikkelig" og uprovosert angrep på Israel. Dette er rett og slett useriøst.