View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Israel forutså ikke at fredsaktivistene skulle være så voldelige, og det var derfor de bordet med paintballgæver.
Vis hele sitatet...
FN har tilbydd seg å opptre som mellommenn, og sjekke all transport inn og ut av Gaza. Tyrkia gjennomsøkte konvoien etter våpen før det la frå kai. Israel nekter imidlertid å la FN sleppe til. Det er essensen av problemet her: det handler ikkje om å kontrollere skipa, det handler om makt over Gaza, og propagandakrig.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Pistolen var bare backup og de hadde aldri intensjoner om å drepe. Dette ville ikke skjedd hadde ikke fredsaktivistene bestemt seg for å risikere sitt og sine medpassasjeres liv. Hvis de ønsker å få oppmerksomhet rundt Gaza kan de bruke normale demokratiske metoder og ikke drapsforsøk, martyrdom og vold.
Vis hele sitatet...
Normale demokratiske måter som massiv fordømmelse fra EU? Fra FN? Tildels fra USA? Fra så godt som samtlige land i verden? Det har jo vist seg å ikkje fungere, fordi Israel gir faen i internasjonalt press. Mot stater som begår overgrep funker desverre ikkje demokratisk press så lenge dei har en sugardaddy i sikkerhetsrådet.

Eg ser heller ikkje kva som er illegitimt med å forsvare seg mot nokon som prøver å borde fartøyet i internasjonalt farvatn. Eg ser heller ikkje at slagvåpen er ekstremt stor trussel mot elitesoldater i kamputrustning. Og kanskje Israel, som den profesjonelle parten, burde forutsett litt slike ting, og stansa fartøyet i Israelsk farvatn, på dagtid, ved hjelp av konvensjonelle metoder, istaden for å borde det? Då trur eg ikkje nokon andre enn aktivistane hadde rynka på nasa av det.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvis du skal sammenligne tallene så sammenlign med Israelsk økonomi og ikke norsk, slik som Mortalf gjorde. Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker norsk økonomi inn i debatten.
Vis hele sitatet...
Fordi det gir et visst bilde på størrelsen av bidraga når du ser at det er på størrelse med det vi tar ut av oljeformuen vår, aight?