View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Interessant problemstilling, som blant annet kommer opp i den norske filmen "Sønner". I Norge defineres det utifra den seksuelle lavalder. Hvis du er over, mens seksualpartneren er under, er du en forbryter. Er aldersforskjellen stor er du pedofil. I andre land er lovgivningen annerledes, men er menneskene det? Er tyske 14 åringer modne nok til å ta ansvar for egen kropp og seksualitet, mens nordmenn ikke er det før de er 16?

Trenger vi en slik juridisk grense? Holder det ikke at det ikke er lov å ha sex med noen mot deres vilje? Jeg har sett denne loven misbrukes på det groveste, ved at en ung gutt (19 år) måtte sone en fengselsstraff for å ha hatt sex med en jente på 15. Jenta tok initiativet til sexen og stod hele tiden for at det var hennes ønske. Faren til jenta gikk til slutt med på å trekke anmeldelsen, etter press fra datteren, men aktoratet valgte å ta saken til retten for å "gi ham en lærepenge". Hvis man ser på statistikken, havner de færreste i fengsel bare en gang. Man kommer som regel tilbake igjen. Jeg er overbevist om at mye av grunnen til dette er alt man lærer i fengsel og alle de nye vennene og kontaktene man får, og synes derfor det var ekstremt dumt at denen gutten fikk en fengselsstraff.

Samtidig forekommer det kanskje tilfeller der en ung og uerfaren gutt/jente takker ja til sex med en mye eldre partner fordi de ikke tør å si nei, eller fordi de rett og slett er for unge til å skjønne hva det innebærer. Her har man kanskje et behov for en slik grense, for å kunne straffe "overgriperen" i etterkant?

Personlig er jeg tidlig i tjueårene, og jeg glaner stadig på jenter som knapt har pasert denne juridiske grensen. Jeg føler meg på ingen måte unormal, og jeg vet at de fleste andre gutter på min alder er som meg. Saken hadde kanksje vært en annen hvis jeg hadde seksuell omgang med disse jentene? Hvem vet. Jeg vet i alle fall at jeg kommer til å titte på småjenter til jeg blir gammel mann
Vis hele sitatet...
Husk at pedofili ikke har NOEN ting med den seksuelle lavalderen å gjøre. Å være pedofil betyr at man tenner på barn under 13 år, uansett hva lavalderen er. Man er ikke pedofil om man ligger med noen på 14-15. Men man er fortsatt en overgriper.

Og ja, vi trenger en juridisk grense, hvordan skal en 4-åring kunne samtykke til sex?

Men jeg mener den burde senkes til 14-15 i Norge.