View Single Post
Sitat av Weili Vis innlegg
Legger merke til at du ikke svarte på det med runking. Selv om jeg var krass så forventer jeg et svar. Seriøst, hva synes du om det? Det passer ikke helt inn med prevansjonsargumentet ditt dersom du runker selv. Tenk litt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke for, men det er ikke like fælt som prevensjon siden det ikke oppstår noe potensielt barn.

2352. Ved onani forstår man overlagt opphisselse av kjønnsorganene for å oppnå kjønnslig nytelse ved dette. "I tråd med en vedvarende tradisjon har både Kirkens læreembede og de troendes moralske omdømme uten å nøle hevdet at onani er en alvorlig tøylesløs handling." "Uansett grunn står overlagt bruk av kjønnsdriften utenom normalt ekteskapelig samliv i motsetning til dens bestemmelse." Da søkes kjønnslig nytelse utenom "det seksuelle forhold som kreves av den moralske orden, den som virkeliggjør, i sammenheng med sann kjærlighet, den hele og fulle mening med gjensidig hengivelse og menneskelig forplantning".

For å kunne foreta en rettferdig bedømmelse av den enkeltes moralske ansvar og til rettledning i sjelesorgen må man ta i betraktning følelsesmessig umodenhet, vanens makt, angstfølelse eller andre psykiske eller sosiale faktorer som kan minske, om ikke redusere den moralske skyld til et minimum.
Vis hele sitatet...
Hva vil du definere som måtehold hvis man ikke kan bruke prevansjon? Ta eksempel med et ektepar som har 3 barn, vil ikke ha flere. Er deres sexliv over?
Vis hele sitatet...
Ja.