View Single Post
Sitat av Roundsound Vis innlegg
Det jeg mente var at hvis staten går til det skritt å ransake hjemmet hans eller få innsikt i bankinformasjonen hans, så har det gått for langt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Han har jo gjort noe ulovlig, og er fullstendig klar over at dette er en del av risikoen han tok.

Sitat av Roundsound
Jeg sa heller ikke at det var en avkriminalisering, men "mer eller mindre". Når 80% av alle som kjører bil bryter fartsgrensen, så er vel det et tegn på at det ikke innebærer en stor risiko?
Vis hele sitatet...
Mer eller mindre? Poenget er at ressurskonsentrasjonen du ønsker medfører at tyveri, små voldsepisoder, småsvindel, æreskrenkelse, heleri osv. ikke vil få noen som helst juridiske konsekvenser. Det er rimelig langt i mellom det og at mange vurderer risikoen for å kjøre for fort som lav. Hvor har du forresten tallet 80% fra? Jeg har ærlig talt ikke tro på at politiet huker inn 80% av bilistene i fartskontroller.

Sitat av Roundsound
Det jeg sier er at det finnes mange viktigere ting politiet kan og burde bruke tid på. Denne saken burde vært løst ved at et museum/universitet kom med et bud til "Finneren" eller andre som skulle finne gjenstander av verdi, og kjøpe gjenstandene av de. Jeg skjønner årsaken til at politiet gjør dette, men jeg mener det er feil, med mindre skaden er av den grad at det går utover andre personers liv/helse.
Vis hele sitatet...
Mener du at loven om funn av kulturminner burde endres, at politiet ikke burde følge opp kriminelle handlinger, eller begge deler? Hvis du mener det første, så er det en grei sak det, selv om jeg er uenig. Det andre, derimot, er tullete, og jeg har allerede forklart hvorfor.

Sitat av Roundsound
Det er som du sier, en prinsippsak. Og jeg mener politiet ikke har krav på å kunne få tilgang på den informasjonen. Hadde personen skrevet detaljer om en voldtekt e.l han utførte, så ville det vært noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er en prinsippsak, ja, men den handler ikke om prinsippene du forfekter. Det handler om kildevern. Og retten har dømt i politiets favør. Så at du mener de ikke har krav på informasjonen hjelper ikke så mye, ettersom de faktisk har det.

Sitat av Roundsound
Det jeg sier er at det blir skrevet mye rart på nettet, og selvom dette kanskje virker sant, så er det ingen garanti for det. Hvis dette er standarden politiet setter, så gleder jeg meg til å se hvordan de følger opp.
Vis hele sitatet...
Ettersom det ikke er en garanti for at tipsene som kommer inn til politiet stemmer, betyr det da at de ikke skal følge de opp? De må selvfølgelig følge opp de sakene hvor det er rimelig grunn til å anta at noe kriminelt har skjedd, og det er det helt klart i denne saken.