View Single Post
Sitat av Snoisses Vis innlegg
Hvor skal overvåkningen ende?
Vis hele sitatet...
Dette er ikke et tilfelle av overvåking. Det er et tilfelle av at politiet har fått kjennskap til en innrømmelse av kriminalitet og ønsker å vite identiteten til personen. For å få kjennskap til det må de spørre de som vet om det, nemlig dinside som logger IP-adressen. I så tilfelle var det dinside som drev overvåking, men jeg tror de fleste vet at dette gjør alle sider som man kommuniserer med, til dels av tekniske årsaker.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Skal vi ikke kunne være anonyme? Hvorfor ikke bare la politiet få utskrifter av alle telefonsamtaler, smser, mailer osv. På den måten kan vi oppdage enda flere kriminelle. Hørte at naboen laster ned filmer, tror jeg skal tipse politiet om det. Så en fyr som drakk ei øl i parken i dag, tror jeg følger etter han slik at jeg kan vise politet hvor han bor.
Vis hele sitatet...
Ingenting av dette handler om en innrømmelse av kriminalitet.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
I dette tilfelle var jeg ikke klar over at han brøt loven engang før jeg fikk lest hele artikkelen. Hadde jeg funnet en gammel gjenstand i hagen min hadde jeg nok også solgt den på eBay, så sant det ikke stod noe som kunne tyde på at det var noen som eide det. Skal man måtte lese seg opp på alle lover vi har i Norge i dag for å i det hele tatt leve her? .
Vis hele sitatet...
Som borger er du pliktig til å gjøre deg kjent med lovverket. Man kan spørre seg om det ikke enkelte ganger er for uoversiktelig, men å legge et carte blanche for at borgerne kan si at de aldri kjente lovene er ikke bra juridisk sett eller av andre grunner.

Når du så finner ut at det var ulovlig har du mulighet til å gjøre opp for seg. Å påberope seg mangel på kunnskap om loven for så aktivt unnlate å gjøre opp for seg når en finner ut av det faller jo på sin egen urimelighet....


Sitat av Snoisses Vis innlegg
Det er allikevel ikke vår oppgave som innbyggere å melde fra om alle forhold vi ser. Er det virkelig det du ønsker Provo? At vi skal tyste på hverandre? Da ville i hvertfall alle vennene mine hatt søksmål fra Warner Bros osv. Jeg kjenner nemlig ingen (bortsett fra folk som ikke bruker datamaskiner) som aldri har lastet ned en film eller en sang. Gjør du?
Vis hele sitatet...
Hvis politiet etterforsker en konkret sak så har du plikt til å gjøre det du kanskje vil kalle "tysting". Hva slags samfunn ville det vært om det å være venner var god nok unnskyldning til å holde kjeft om f.eks. voldtekt og drap?

En person har innrømmet noe kriminelt anonymt og at han ikke ville gjøre opp for seg, politiet etterforsker og gjør det logiske ved å spør etter identiteten til personen. Ikke noe påklagelig der.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Hvorfor er det egentlig Dinside som skal levere ut IP-addressen her? Her er det politiet sin oppgave å komme til bunns i saken på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Borgere og organisasjoner har med unntak plikt til å bistå politiets arbeide.

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Dinside har tilbydt anonymitet og da har brukerene krav på det.
Vis hele sitatet...
Rettslige krav overgår dette tilbudet, men mindre dinsides påstand om journalistisk kildevern vinner frem (tvilsomt ville jeg tro)

Sitat av Snoisses Vis innlegg
Synes du kanskje at leger og psykologer også skal gi ut all informasjon de sitter på til politiet? Det finnes nok flere mennesker som har innrømt bruk av ulovlig rusmidler o.l til legen sin. Skal disse nå straffeforfølges?
Vis hele sitatet...
Dette er eksplisitt garantert i lovverket som rettsvesenet og politiet må forholde seg til. En nettside har ikke rett til å beskytte identiteten til kriminelle.

Forøvrig synes jeg det er trist at historiske skatter som alle i Norge bør få se på museum og kunne lese i historiebøkene blir solgt bort til mennesker som kanskje ikke engang vet helt hva de betyr. At en person har fått kjøpt en eiendom og så finner gamle arkeologiske funn bør ikke gi ham rett til å holde det skjult for alle og enhver. Hvis politiet finner denne personen kan de kanskje spore tilbake hvor dette funnet ble gjort - og det er et bidrag til hele det norske folk om å skrive en bedre historie og overstyrer lett en småkriminells ønske om å tjene noen lapper.
Sist endret av Kinseek; 7. mai 2010 kl. 16:37.